Vill gå hos psykolog men vågar inte ringa
Halloj!
Jag har känt mig nere och väldigt ledsen i snart två år. Jag gråter mig till sömns och önskar om och om igen att ett mirakel kan händå så att jag dör och slipper jordelivet. Jag känner att jag vill gå hos en psykolog, men vågar inte ringa någonstans eller prata med min mamma. Vad kan jag göra?
Nathalie

BUP svarar:
Hej!
Vet inte om det är något särskilt som hände då för två år sedan eller om ledsenheten bara smugit sig på. Det kan finnas många anledningar till det. Till exempel kan man ha förlorat någon som betyder mycket för en, eller så har man det kämpigt med familjen, syskon eller mamma och pappa.
Det kan vara mycket bråk hemma eller andra saker som händer där som man blir ledsen över. Man kan också ha blivit mobbad eller känna sig utanför eller annorlunda.
Jag vet inte om något av det här stämmer in på dig, men att gråta sig till sömns och längta efter att slippa livet låter ensamt och sorgligt. Jag skulle önska att du hade någon som du kunde dela dina känslor och tankar med.
Det är tråkigt att du inte känner att du kan prata med dina föräldrar. Fördelen med att prata med föräldrar är att de finns nära en och kan stötta i vardagen… och de förstår ofta mer än vad man tror.
Men, om inte det går, finns det någon annan vuxen i din närhet som du litar på? Någon lärare i skolan eller skolsyster kan vara bra att börja prata med.
För det här med att komma fram till vad man tänker och känner tillsammans med någon - det är viktigt. Att kunna göra det i ett samtal med någon som faktiskt lyssnar och kan förstå och vet vad som går att göra, tror jag skulle hjälpa dig.
Om det känns omöjligt att prata direkt med någon så skulle du kunna börja med att ringa till BRIS och prata anonymt med någon där. Huvudsaken är att du inte fortsätter att vara ensam med allt som är svårt. Det finns hjälp att få!