Det blir som en tvångstanke
Har ett rätt stort problem. Har väldigt mycket ärr på kroppen (inte så mycket att det verkar överdrivet om man ser dem, kanske, men ärr som jag hade kunnat vara utan).
Det är så att jag alltid, ALLTID, måste pilla på sår när jag får dem. Det blir som någon tvångstanke eller något, vet inte, det blir bara så. Så helt plötsligt så har jag den där sårskorpan i handen och då äter jag den. Det låter så himla äckligt när man skriver det, och det är väl det också, men jag kan inte sluta. Sedan bildas kanske en ny skorpa och då äter jag den också och sedan tillsist blir det ärr. En period kliade jag upp skitfula sår också (genom att klia på samma ställe ända tills det blev ett sår) men det gör jag lyckligtvis inte längre.
Jag petar också i näsan och äter mitt snor. Som en fyraåring, typ. Jätteäckligt, men jag kan inte sluta.
Jag är också beroende av att pilla på samt klämma finnar. Jag gör det hela tiden. Har mycket röda prickar i ansiktet hela tiden som jag inte hade behövt ha om jag inte gjorde detta. På ryggen ser jag ut som en prickig korv bara för att jag gör detta hela tiden. Ibland kan jag stå i typ en halvtimme framför spegeln och bara klämma finnar. Gör det varje kväll när jag ska borsta tänderna och ibland också mitt på dagen när jag varit på toa.
Jag biter också på naglarna/nagelbanden. Har haft detta "beroende" ända sedan jag var liten (detsamma med det andra också, kanske, vet inte riktigt).
Är det vanligt att man gör detta som artonåring och om inte, vad kan det bero på? Det är jätteskämmigt och pinsamt, trots att kanske ingen annan egentligen vet om det med snoret och sårskorporna (gör det bara när jag är själv). Vet inte när detta började eller om det var i samband med något... Tror ni att en psykolog/kurator skulle tycka att man var konstig om man tog upp detta med honom/henne?
Wilma

BUP svarar:
Hej!
Vi människor kan hamna i en massa olika beteenden trots att de kan kännas konstiga eller att vi vet att de inte är bra för oss.
Dels finns det väl någon slags spänning i att göra saker som vi kanske inte borde, men det kan även finnas andra beteenden som man (om de känns problematiska) kan prata med någon om för att förstå mer.
Kanske gör man dem för att koppla av eller för att hantera oro och utifrån det kan man hitta sätt ur det tvångsmässiga, upprepade beteendet.
Att ha tvångsmässiga, mer eller mindre konstiga saker för sig, kan kännas pinsamt att ta upp, men vi behandlare är vana vid att prata om sådana här saker. Det viktiga är ju att du får stöd kring det som är jobbigt. Ibland har sådana här hemliga och skamfyllda saker en tendens att förändras bara av att man tar upp dem och vågar prata om dem.
Utifrån att du är 18 år gammal råder jag dig att ta kontakt med en ungdomsmottagning för att få hjälp.