Mår jättedåligt över mina ärr
Hej! Jag är en tjej på 16 år, som har mått dåligt sen jag gick i 7:an. Alltså över två år, må dåligt innebär självmordstankar, ångest, panik, deppig och massa kränkande tankar om mig själv! För över ett år sen (mars 2013) började jag skära mig och jag "slutade" nu i slutet av mars, alltså en månad fri, typ. Jag mår jättedåligt över mina ärr, jag skar dock inte jättedjuop, tror jag inte. Men hur lång tid tar de innan ärr försvinner? Och vart kan jag få gå och prata med nån? Kan jag få hjälp på bup? Jag har testat både kurator och skolsköterska men jag bojkottade båda, en diakon i kyrkan och mentor, men både fick mig bara att må sämre!! Snälla hjälp!!
Paragrows

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du har slutat att skära dig, det är verkligen starkt av dig.
Jag kan tyvärr inte svara dig på hur lång tid det tar för dina ärr att läka, det behöver du nog fråga en sjuksköterska eller en läkare om. För att få veta mer och läsa om hur det har varit för andra som skadar sig själv kan du gå till www.shedo.se
När det gäller att prata med någon tycker jag att du ska vända dig till en BUP mottagning, det bästa är om du kan ta hjälp av någon av dina föräldrar så att ni tillsammans kan söka hjälp. Det är bra om föräldrar är med i behandlingen, de kan då få hjälp så att de kan vara det stöd som du behöver. Föräldrarna behöver inte vara med i alla samtal och de behöver inte heller ta del av det man pratar med sin behandlare om. Vad föräldrarna ska få veta får man komma överens om. Om du inte kan tänka dig att prata med dina föräldrar kan du själv ta kontakt. Du hittar adresser och telefonnr till din närmaste mottagning på den här sidan.
Lycka till!!