Borde jag komma till er?
Jag har ångest, och är deprimerad.
Har blivit utsatt för sexuella övergrepp, fysisk mobbning och verbal mobbning. Sexuella övergreppen har pågått under 3 år och jag har endast berättat för min pappa (för två år sedan) och min syster som även hon utsatts för det. Det är en släkting, och nu skäms jag. Min farmor dog för 132 dagar sedan, jag blev slagen av tre killar när jag var 8 år och blivit utfryst av mina "bästa" vänner.
Därför ljuger jag även för min pappa (säger att det gått över och låtsas som om allt är ok, även om det hände för bara en månad sedan). Jag har fortfarande inte sagt något till min mamma.
Depressionen och ångesten har lett till ett självskadebeteende (inte skurit i armarna, bara rivit osv) men jag vill verkligen må bättre.
Borde jag komma till er för hjälp att bearbeta allt?
Vill inte må dåligt

BUP svarar:
Hej!
Du har varit med om flera tuffa saker i livet, saker som påverkar hur man mår och har det. Hur just du påverkats, hur dina erfarenheter hänger ihop med att du känner dig ångestfylld och deprimerad, tänker jag absolut att du ska prata mer med en behandlare på BUP om. Så här ska du inte behöva ha det, det finns bra hjälp att få.
Du är inte ensam om att känna att övergrepp är svårt att prata om. Många barn och ungdomar som utsatts för sexuella övergrepp kan inte, törs inte eller vill inte berätta om vad de varit med om.
Många olika känslor kan bidra till att det är svårt att prata om det som hänt. Det är vanligt att man känner sig rädd, skäms eller känner skuld. En del är rädda för att ingen ska tro på dem. På BUP har vi erfarenhet av att möta barn och unga som utsatts för övergrepp. Vi vet hur viktigt det är att prata om övergreppen och tillsammans hittar man sätt hur man kan göra det så att det blir bra.
Det är viktigt att komma ihåg att alla kan bli utsatta för övergrepp. Att det alltid är den som är vuxen som har det fulla ansvaret när barn och ungdomar blir tvingade, lurade eller mutade till sex. Den som utsätts för sexuella övergrepp är för det mesta beroende av den som är vuxen och har svårt att värja sig. Det är vanligt att förövaren är någon i den unges närhet.
Hur man påverkas av sexuella övergrepp kan vara väldigt olika, men den som har blivit utsatt mår ofta mycket dåligt psykiskt. Det är också vanligt att känna sig skyldig på något sätt och att man upplever skam. Sexuella övergrepp är en tung belastning för de som blir utsatta och även föräldrar kan behöva få hjälp att bearbeta det som hänt.
Att få terapi hos en behandlare brukar fungera som ett bra stöd för de flesta. Om man inte får professionell hjälp finns risken att man fortsätter leva med jobbiga minnen eller att man får andra psykiska problem.
Det viktigaste just nu tänker jag är att hitta sätt att berätta, så att övergreppen slutar och att du kan få stöd i vad du varit med om.
Om du känner att det går, så prata med någon av dina föräldrar (igen) om hur du mår och att du behöver hjälp. Du känner om du vill eller förmår dig att berätta om själva övergreppen för dem. Det viktiga är att du kommer i kontakt med någon vuxen som är van vid att möta unga som blir eller har blivit utsatta för övergrepp.
Det bästa är naturligtvis om du så snart som möjligt får hjälp så att övergreppen inte fortsätter. Det går också att ta hjälp av elevhälsovården på skolan, med hjälp av föräldrar eller på egen hand.
Till Bris kan man ringa eller ha kontakt via chatt. Jag tänker att det kan vara bra för att få mer stöd i hur du kan göra, i hur du mår just nu eller få svar på eventuella frågor du har. I kontakten med Bris kan man vara anonym om man vill.
Ta ett steg i taget. Det minskar alla läskiga känslor och tar dig närmare att må bättre.