Rädd för att ta hjälp
Jag har under ett flertal månader mått mycket psykiskt dåligt. Det är endast en person som vet om detta och hon tycker att jag ska ta hjälp. Eftersom att det endast blir värre och varje dag är en kamp för att fortsätta livet börjar jag känna att det kanske är det bästa. Jag känner igen mig i alla punkter som visar på depression (enligt er hemsida samt umo.se). Men jag är rädd för att ta hjälp. Vad kommer hända? Kommer jag få medicin? Kommer jag få prata med någon? Kommer jag tas på allvar? Att ha återkommande samtal med en psykolog känns inte som något som kommer hjälpa mig. Går detta ens att lösa eller är den enda utvägen den jag vill ta men kämpar mot (att avsluta livet)?
Johanna

BUP svarar:
Hej Johanna!
Du har mått dåligt under en längre tid, men du tvekar fortfarande att söka hjälp.
Låt mig kort säga: gör det, och gör det snarast!
Du behöver inte vara rädd för att du inte skulle tas på allvar. Nedstämdhet och depression är plågsamma tillstånd med mycket lidande för personen som drabbas. Det hindrar dig i att kunna leva ett vanligt och roligt ungdomsliv.
I din ålder kan du ringa själv till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Men det är också möjligt att någon av dina föräldrar/vårdnadshavare ringer. I de artiklar jag lägger till här kan du läsa mer om hur det går till på BUP.
Du kan inte veta i förväg om samtal kommer att hjälpa dig eller inte. Men det finns flera olika metoder att välja mellan när en ungdom söker hjälp för nedstämdhet eller depression. Vilken väg och metod som  blir aktuell i ditt fall kommer du att kunna diskutera med din behandlare.
Du kan i alla högsta grad vara med och avgöra vad du vill och vad du är beredd på. Ingen kommer att bestämma över ditt huvud. Du blir delaktig i allt som rör din person, bland annat frågan som du ställer om medicinering. Den kan bli aktuell eller så kommer ni överens om något annat. Återigen - det avgörs i samråd med dig.
En ytterligare möjlighet är att du ringer till vårdcentralen och säger det du har skrivit i ditt mejl. Många vårdcentraler har idag en mottagning för psykiska besvär.
Mitt viktigaste budskap till dig är: sök hjälp direkt.
Du behöver inte lida, du förtjänar att få det bra och släpp tankarna på att den enda utvägen är att avsluta livet. Jag vet att när man är nedstämd så ser man mörkt på livet och har svårt att tro på en förändring. Det är just den tröskeln du måste ta dig över.
Men när du har gjort det och fått kontakt med vården kommer denna erfarenhet att övertyga dig om att det var värt att ta steget!
Om du litar på dina föräldrar kan de hjälpa dig med detta. Kanske finns någon annan vuxen eller kompis i din närhet som kan peppa dig. Men tro mig - du kommer att få se att det inte alls är så farligt att ta hjälp.
Det är många ungdomar som gör det i en liknande situation som din.