Är det svårare att få jobb om man gått till BUP?
Jag har under en längre tid känt mig deprimerad, har inte velat göra saker jag förr tyckt om, gråter varje dag på grund av att jag inte känner att något funkar och pga hur jag mår. Har ett flertal gånger funderat på att avsluta mitt liv för känns som det bästa så jag slipper känna. Men har istället skadat mig som en annan dålig utväg på mitt problem. Jag känner också att jag vill hoppa av gymnasiet pga att det känns jobbigt att gå dit och får ren panik av att behöva veta att jag måste tillbringa många timmar där varje vecka och vill hellre stanna hemma. Jag är en som helst inte pratar om mina problem utan håller de inom mig och låtsas som ingenting hänt fast jag känner att jag mår dålig och bara vill försvinna.. Jag undrar om det är så att om man går till BUP om de syns i journalen som kan göra de svårare att få det jobb man senare i livet vill ha, alltså om de står att man tex går till er pga depression. & vad krävs för att man ska få sjukskriva sig från skolan, för så som jag känner nu klarar jag inte av skolan för mår såpass dåligt att skolan är det sista jag vill gå till..
SELD

BUP svarar:
Hej SELD,
Du beskriver att du är deprimerad och inte hittar bra sätt att hantera hur du mår.
Så klokt av dig att tänka på BUP - där är vi vana vid ungdomar som har det som du och du är förstås mycket välkommen.
Men du ställer en viktig fråga som många undrar över: får BUP-kontakten följder för framtiden när man söker jobb osv?
Jag kan svara dig väldigt tydligt på den punkten: vi har sträng sekretess och ingen kan komma åt journalen utom du och dina föräldrar så länge du är under 18 år. Därefter är det bara du själv som har tillgång till journalen.
Du undrar också vad som krävs för sjukskrivning för depression. Precis som för andra tillstånd så ska man i så fall bedömas inte klara sin vanliga sysselsättning.
När man behandlar depression är det inte vila man eftersträvar, utan aktivitet i lagom omfattning. Det är alltså upp till dig och behandlaren att diskutera hur mycket du orkar med och vad du behöver för stimulans för att kunna återgå till ett aktivt liv.
Det är den balansen som omfattningen av en eventuell sjukskrivning handlar om.
Att BUP för journal (enligt patientjournallagen) är alltså inget hinder att vända sig dit. Så jag hoppas du kontaktar BUP där du bor, så du får hjälp med dina svårigheter.
Välkommen!