Har funderat en del på inläggning
Hej!
Jag har kontakt med bup i min stad och har haft det i lite över ett år. För inte så länge sedan fick jag byta personalteam till ett behandlingsteam. Jag äter mediciner, antidepressiva och ångestdämpande, men inget utav dem fungerar direkt. Mina föräldrar vet om mitt mående men jag kan nog inte riktigt påstå att de förstår sig på min situation och lyssnar. Klaga på att jag drar ned dem med mitt mående kan de däremot göra.
Som situationen är nu så känner jag att mitt läge bara försämras. Det har försämrats så pass mycket att jag nu har planerat färdigt mitt självmord med exakt hur, var, när. Det är alltså högst troligt en fara för mitt liv.
Jag har funderat en del på inläggning, och jag undrar lite vad i allmänhet som "krävs" för att bli inlagd.
Det är även så att i min stad på bup så finns det ingen sådan avdelning för barn och unga. Jag undrar då även om det finns möjlighet att man då kan bli inlagd i en annan stad/kommun än den man tillhör?
Mina föräldrar vet inte om mina funderingar på inläggning, men även de har haft funderingar på det. Vet att det har funnits en avdelning för barn och unga på psykiatrin i min stad, eller om det eventuellt finns men att den ska läggas ned inom en snar framtid. Om det skulle behövas, finns det är möjlighet att man kan bli inlagd på en avdelning för vuxna om det skulle krävas?
Som jag känner just nu så kan jag, av olika anledningar, inte hitta någon anledning som helst att finnas kvar i livet.
Jag hoppas att Ni jag besvara mina frågor, det vore jag väldigt tacksam för.
Tack
ingen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag önskar jag kunde besvara alla dina frågor, men var och hur du kan bli inlagd där du bor går inte att svara på eftersom jag inget vet var. Men varför inte ta upp frågan med den BUP- kontakt du redan har? De vet vad som gäller där du bor.
Du undrar också vad som krävs för inläggning. Det är en bedömningsfråga, men om du, som vet bäst, tänker att det är det enda sättet att hålla dig vid liv så lär du bli inlagd tills du börjar tänka på annat sätt.
Om du är, som du skriver, högst troligt en fara för ditt eget liv så är det troligt att du bli inlagd om du inte på något annat sätt kan komma på andra och mindre destruktiva tankar. Inläggning brukar ses som ett led i en behandling när någon behöver det skydd och tillsyn som kan ges på en avdelning.
Om du har färdiga planer för hur du ska ta ditt liv, då måste du berätta detta för dina föräldrar och dina behandlare så att de kan hjälpa dig överleva den kris du befinner dig i.
Du skriver att du äter antidepressiva och ångestdämpande mediciner, men att de inte direkt hjälper. Då är det lätt att tappa hoppet men oftast behövs tid för att hitta rätt mediciner som hjälper och det gäller att stå ut och inte förlora hoppet.
Om man som du tappat hoppet och inte ser någon mening alls med livet då ska du berätta och låta andra ta över ditt hopp, tills du själv en dag igen kan hoppas på framtiden.
Om du inte själv orkar skydda ditt liv måste du tala om så att andra kan hjälpa dig tills du orkar och kan igen. Jag tycker verkligen att du nu ska berätta för dina behandlare och dina föräldrar, så de kan ge dig det skydd du nu verkar behöva.
Jag tycker det låter som att du är besviken och arg på dina föräldrar? Du tycker inte de är riktigt lyssnande och att de klagar på att du drar ner dem med ditt mående.
Men det behöver nog inte betyda att de inte håller dig mycket kär utan kanske snarare att de inte riktigt orkar med din och sin egen smärta och olycka?
Det är lätt att känna sig övergiven när man mår så dåligt som du gör och det kan föda ilska och lust att ge tillbaka.
Så jag tror du är inne på bra tankegångar när du funderar på inläggning. Ta upp detta ärligt med dina behandlare. Tala också om att du har en planering så de kan hjälpa dig att hitta alternativa planer när du mår dåligt och då förstår de också allvaret i din situation.
Detsamma gäller dina föräldrar.
Jag hoppas du kan göra detta! I nödfall är det också bra att veta att du kan ringa Självmordslinjen dygnet runt och prata med någon.