Inlagd på BUP igen?
Hej.
Jag hat vart inlagd 2 gånger på BUP efter 2 självmordsförsök, jag blev utskriven ganska nyligen och jag känner mig inte alls trygg med att vara "fri" även om det är väldigt skönt att vara det.
Jag vill berätta om hur jag känner till mina fosterföräldar, men jag är rädd att jag inte kommer få bli inlagd igen. Jag vill bli de för min egen skull och för att skydda mig.
Kommer dom på BUP att säga "nej" till mig och jag inte får bli ibland..?
❤❤❤

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå dina dubbla känslor: å ena sidan känns det skönt för dig att vara "fri" och vara utskriven från slutenvård, men å andra sidan känns det tryggare för dig att vara inlagd. Det är precis det som brukar vara den svåra utmaningen efter en inläggning - nämligen att börja våga vara ute i det vanliga livet och tro på sina egna krafter att man klarar av det. Det är alltså fullt begripligt att du vacklar mellan dessa känslor.
Jag vet ingenting om dig och jag kan inte svara på din fråga vad BUP kommer att säga om du tar upp frågan om inläggning igen.
Men jag vet att du måste få all hjälp och stöd du behöver för att komma tillbaka till vardagen utanför sjukhusväggarna. Och jag vet också att du kan få denna hjälp (inläggning eller något annat) bara om du är ärlig och uppriktig inför dina fosterföräldrar och inför din behandlare.
Att låtsas om något annat leder garanterat fel! Det är inget fel att säga hur du mår och varför du tänker så som du tänker om inläggningen.
Mitt råd till dig är att du ska våga tala om vad du upplever och sedan diskutera olika vägar.
Du behöver självklart få en förståelse för hur man bedömer dina behov av vård och även "övningar" i det vardagsliv som blir din framtid med utmaningar, glädje och ibland svårare stunder.