Skär mig igen
Hej..
Jag har under ett par år nu inte mått så bra.. Jag har alltid haft det svårt med vänner och har haft dåligt självförtroende hela mitt liv. Jag brukade ha väldigt mycket problem i skolan när jag var yngre.. Jag hamnade i någon storts av slagsmål nästan varje dag från att jag var 7 till att jag var 10. Efter det så gick det mer över till att jag blev utfryst.. Vi var väldigt få tjejer i klassen så jag hade inte riktigt något annat val än att vara med dem, även fast att de behandlade mig som skit. Där är ett minne som jag har från 6:an där vi alla satt och pratade och jag säger något men ingen riktigt lyssnar och då säger en av tjejerna "Ingen lyssnar på vad hon säger för ingen bryr sig" och börjar skratta jätte mycket. när jag var 10/11 brukade jag klättra högt upp i träd under rasterna så att ingen skulle komma och prata med mig när jag mådde dåligt. Jag kommer ihåg att jag redan som 12:åring satt hemma en dag med en kökskniv mot halsen och ville inte leva - enda orsaken till att jag inte gjorde något var för att jag hade en problematisk häst som "jag inte kunde övergiva". I högstadiet mådde jag inte så bra, hamnade inte i slagsmål förutom under idrotten, men upplevde istället indirekt aggressivitet. Jag var inte direkt mobbad då de var mina kompisar men de behandlade mig som skit.
I år 9 började jag skära mig. Det började med någon gång i veckan men utvecklade sig snabbt till varje dag och ibland flera gånger under dagen, även i skolan. båda mina armar var fyllda med sår såväl som mina lår. I slutet av våren så visade jag mina kompisar. De lovade att jag alltid kunde ringa dem oavsett vilken tid på dygnet det var. Det var skönt och under en period så trappades allt ner. Jag hade fortfarande dagar då jag låg i min säng och bara grät och grät och ville ta livet av mig, men det var bättre. Under sommaren åkte jag iväg själv till Spanien, där var det bara en kväll då jag desperat ville skära mig. Men dagen innan jag skulle hem så satt jag bakom ett skjul gråtandes i flera timmar för att jag inte ville hem, problemet var inte att lämna utan att komma hem. Väll hemma så har vi haft lite problem med min vängrupp. Jag kommer ihåg att jag satt på en busshållplats helt själv mitt om natten gråtandes, med blod över hela mitt ben, hoplöst försökande till att prata med någon av mina kompisar, men ingen hade tid för mig. "Prata med någon av de andra" sa de.
Under mina år i gymnasiet så har jag inte varit lika aktiv när det kommer till självskada. Jag hade en bra grupp med vänner men efter att jag gjorde slut med min pojkvän så var jag själv igen. Jag orkade inte med hans skit och efter att han pratade med mig någon dag efter om hur hemskt det var att jag umgicks med hans vänner så beslutade jag mig för att rent av sluta umgås med mina vänner. Jag satt själv på rasterna, sket i att äta för att inte vara själv, skar mig själv igen varje dag och började röka så mycket att allt jag kunde fokusera på i skolan var att inte spy. Men någon gång under sommaren så blev det bra. Jag skär mig fortfarande då och då (ungefär en gång i månaden) oftast när där händer något. Men nu känner jag att jag är påväg ner i mörkret igen. Jag är bara så ledsen hela tiden, har tvingat mig upp ur sängen de sista två veckorna då jag haft något väldigt viktigt som jag var tvungen att göra men nu är det över och det finns inget som motiverar mig längre till att gå upp. Jag skär mig igen och bara önskar att jag kunde slippa göra något. Jag kan inte gå upp till min mamma och bara säga att jag inte mår bra för det skulle förstöra henne. Vad är fel på mig? Vad ska jag göra?
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Funderar på om det att du inte kan säga till din mamma att du mår dåligt betyder att de i din familj inte vet om att du självskadar dig - eller ens att du mår dåligt? Om det är så, behöver ju de som finns nära dig veta om hur du har det.
Jag förstår att om du inte berättat för dem så beror det ju på något och att du inte litar riktigt på att dina föräldrar kan vara till stöd för dig.
Ibland kan det bero på att ens föräldrar har egna problem och man inte vill besvära dem med sina egna. Om det är så för dig, kanske du ändå skulle ge dem en chans, ibland kan föräldrar vara till större hjälp än man tror. De kan ha förstått att du mår dåligt, men inte veta hur de ska göra för att hjälpa dig. Men jag känner inte dina föräldrar och vet inte hur det är för just dig.
Det betyder i alla fall att du också behöver hjälp att få det bättre hemma. Jag tror att det hör ihop med att du är så ledsen och skär dig.
Du har varit utsatt för långvarig mobbning och det lämnar sina spår. Det du berättar om hur du blivit bemött är väldigt sorgligt. Det lämnar ofta spår efter sig som påverkar de nya relationer man får med människor. Du behöver prata med någon om hur du haft det för att få koll på det, så att du kan gå vidare.
Jag tänker också att det kanske blir så att dina vänner blir rädda när du skär dig och att det blir för tungt ansvar för dem att ensamma ta hand om dig då. Om de känner sig hjälplösa kan det leda till att de vill att du ska prata med någon annan. Och jag tänker att det egentligen behöver vara någon vuxen som finns där.
Du verkar vara en stark tjej som lyckades att ta dig ifrån ett destruktivt förhållande, fastän du var rädd för att bli ensam. Det tyder på att du har resurser att kämpa och att du har möjlighet att få ett bättre liv, om du bara får hjälp på vägen.
Jag tycker att du ska söka till närmaste BUP-mottagning. Du hittar adress och telefonnummer här på förstasidan. Du behöver hitta ett annat sätt att hantera din oro. Att skära dig brukar ge lindring för stunden, men bara förvärra på längre sikt. Samtal med någon - om hur du har det och vad som händer och har hänt i ditt liv - kan medföra att du får tillbaka livsviljan igen.
Sök så snabbt du kan. Du verkar ha försökt klara dig själv och varit ensam under lång tid. Det finns människor som både vill och kan hjälpa dig, om du ger dem möjlighet.
Om du vill kolla på nätet så finns till exempel shedo. Det är en organisation som ger stöd vid självskadande. Du kan få bra information och bra tips där.
En annan bra sida där man kan chatta är tjejzonen.