Orkar inte med någonting
Hej, jag är en tjej på 16 år och jag har hamnat i nått slags beroende. när jag gick i 8:an så började jag skära mig(mådde väldigt dåligt) men jag kom snabbt ur det, och nu när jag har börjat gymnasiet så vände det från att va jätte glad och lycklig 16åring, som nu inte orka gå ur sängen längre. Jag försöker sova så länge jag bara kan på helger för det snabbt ska bli kväll så man kan lägga sig igen. jag har även haft massa drömmar om självmord. Jag kan inte prata med mina föräldrar. Min mamma har depression. Jag har verkligen ingen aning vad jag vill göra längre. Jag orkar inte med någonting. Jag vill inte göra mina läxor, jag orkar/vill inte gå ut på helger och träffa folk, jag vill bara ligga i min säng tills det är måndag och man måste gå upp för att gå till skolan. Vet inte vad ja ska göra längre.
Ella

BUP svarar:
Hej Ella!
Tack för ditt brev.
Eftersom du upplever tillvaron så förfärligt tung, så är det alldeles tydligt att du behöver hjälp. Jag tycker att du ska söka dig till närmaste BUP-mottagning och be om en tid där, eller be dina föräldrar göra det åt dig.
Du har också möjlighet att själv söka dig till närmaste ungdomsmottagning..
Din mamma är deprimerad - kanske vill du inte belasta henne med dina bekymmer när hon själv mår så dåligt?
Fundera på om det ändå inte är möjligt att berätta för henne om hur du mår. Din mamma har faktiskt större möjlighet att förstå hur du känner dig genom att hon själv mår så dåligt! Det är också så att de flesta föräldrar vill veta hur deras barn mår, även om de själva mår dåligt.
Jag undrar om det är något som hänt dig i samband med att du började gymnasiet? Du var glad och lycklig i början, men mår efter en tid väldigt dåligt. Handlar det om att din mamma blev deprimerad eller är det något i skolan eller kamratkretsen som påverkat dig?
Finns det kanske något i skolan som skulle kunna ändras till det bättre och som skulle kunna bidra till att du mår bättre?
I så fall tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn och prata med henne om det för att undersöka vilka möjligheter som finns till förändring i skolan.
Du har erfarenhet från tidigare att må riktigt dåligt och att sedan komma ur det.
Det visar på en egen inre styrka som du kunnat ta fram för att kämpa dig upp till att må bättre.
Skulle du kunna försöka hitta den styrkan igen, men då också ta hjälp av behandlare på BUP för att slippa kämpa så ensam. Förhoppningsvis kan du, genom att träffa en behandlare på BUP, både må bättre och få en starkare grund att stå på.
Hoppas du hittar den hjälp du behöver - den är du värd!
Var rädd om dig och lycka till!