Får ju ändå ingen hjälp
Hej!
Jag har berättat för min läkare på BUP att jag är deprimerad och har självmordstankar men det enda svaret jag fick var "men jag ser ju att du inte är deprimerad" och nu känns allt så hopplöst och jag vet inte vad jag ska göra! Avvakta, det är deras lösning trots att de vet om mitt självmordsförsök! Det är som om de VILL att jag ska ta mitt liv. Snart orkar jag inte längre, jag får ju ändå ingen hjälp. Det finns ingen annan läkare att byta till heller...
Vad ska jag göra? Finns det ens nåt att göra?
Uppgiven 16årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt angelägna brev.
Jag förstår att du är upprörd. Jag antar att dina föräldrar känner till din BUP- kontakt eftersom du gjort ett självmordsförsök och har suicidtankar.
Jag tycker du och/eller dina föräldrar ska ta kontakt med BUP- mottagningens chef/föreståndare och framföra det du skriver i brevet till oss.
Du måste vara tydlig med att du inte mår bra, känner dig deprimerad och känner att du inte snart orkar längre.Ifall du är deprimerad eller inte är inget någon läkare kan ”se” på dig, utan det måste man prata om och det ganska noggrant.
Du skriver att det inte finns någon annan läkare att byta till. Men det finns ju annan behandlingspersonal, både kuratorer och psykologer som bedriver samtalsbehandling.
Du skriver rätt uppgivet – finns det ens något att göra? Det tycker jag absolut.
Du har rätt både till riktiga bedömningar och adekvat vård just på den mottagning du besökt. Hoppas att du kan ta hjälp av dina föräldrar, för om man är 16 år och är deprimerad kan det behövas.
Om du inte kan få hjälp av dina föräldrar kanske du kan prata med någon annan vuxen, till exempel skolkuratorn i din skola och be hen hjälpa dig?
En annan möjlighet är att visa ditt brev och vårt svar för dem.
Lycka till!