Ingen lust att gå utanför dörren
Jag mår jävligt dåligt. Varje gång jag är på ställen där det är folk mår jag illa och blir yr och det blir som att jag är instängd i ett litet rum. Jag får panik och vet inte var jag ska ta vägen. Det blir så nästan överallt i skolan, i afären när jag ska handla osv. Jag känner mig välldigt deprimerad , jag har ingen lust att gå utanför dörren till mitt hus, jag vill inte vara med mina vänner längre , även i stallet där det alltid har känts som jag har varit välkommen förut känns det som jag inte är välkommen längre. Jag har svårt att sova och ibland går det flera dagar utan att jag lyckas somna. Det känns som det inte finns någon mening med att jag lever och jag har varit nära på att ta mitt liv. Mina vänner säger alltid att jag ska rycka upp mig men jag mår ennu sämre då eftersom jag inte kan göra det.
i skolan har jag börjat komma utanför nu för att jag inte brukar vara med mina vänner på fritiden osv. Jag mår sämre och sämre varje dag och jag är trött på att sitta och gråta varje kväll för att jag inte vill leva längre.
Tove

BUP svarar:
Hej Tove!
Det är uppenbart att du just nu mår extremt dåligt och att det inte får fortsätta på det sättet, du måste få hjälp snarast möjligt.
Om jag rätt förstår har det inte varit så här tidigare för dig. Du har haft och har fortfarande vänner men du trivs inte lika bra med dem som du tidigare gjort. I stallet trivdes du också bra men inte längre. Och om jag förstår det rätt så är det här med att få panik av att vara bland folk är något som du tidigare inte plågats av.
Jag vet inte om det har hänt något i ditt liv som du kan koppla till att din nedstämdhet och panikreaktion började. Ibland finns det så kallade "utlösande faktorer" som är bra att komma underfund med.
Men det är också väl tänkbart att nej, det har inte hänt något speciellt, det kom bara smygande och har bara blivit värre och värre. Och det ligger i sakens natur att man börjar dra sig undan allt som känns obekvämt eller obehagligt eller väcker rädsla och det vidgas till bredare och bredare kretsar. Man börjar isolera sig, blir ännu mer ledsen av det; man kan börja bli arg på sig själv för att man upplever sig själv som"oduglig", värdelös, och så vidare i en nedåtgående spiral. Sen kan man inte sova av oro och missnöje med sig själv och sömnlösheten dränerar ännu mer energi på en.
Nu har du flera möjligheter att välja emellan för att få hjälp. Det första vi brukar fråga: vet dina föräldrar om detta? Har du talat med dem, har du förtroende för dem? För den första hjälpen för barn och ungdomar ligger oftast i föräldrarnas händer. Testa det om du inte har gjort det än!
Sedan kan ni tillsammans ringa till BUP, men i din ålder kan man också göra det själv. Ett annat alternativ är att vända sig till ungdomsmottagningen i ditt hemkommun. Ytterligare möjlighet är att komma till vårdcentralen som nuförtiden ofta har mottagning för psykiska problem. En eventuell medicinering i kombination med samtal kan man ofta få på vårdcentralerna.
Det viktigaste är att du nu inte drar ut på tiden utan söker hjälp omgående. Oavsett om du har hamnat i en tillfällig svacka eller om du är på väg in på en depression är det avgörande att stoppa denna process innan det blir ännu svårare för dig att ta dig ut ur. Jag bifogar här också lite tips till att få stöd på nätet tills du personligen kommer till en vårdgivare.