Har väldigt stora koncentrationsproblem
Hej. Jag har under en lång tid känt mig väldigt nedstämd och mått dåligt, har också väldigt svåra koncentrationsproblem. I skolan kan jag nästan inte jobba alls på vissa lektioner, det är bara på ungefär 2 lektioner jag kan jobba ordentligt på, de andra kan jag knappt göra 1 uppgift. Det är svårt att hänga med och jag går ut ur lektionen mer än 5 gånger, även om lektionen bara är 40 minuter. Har ingen aning om vad jag ska göra för det verkar inte som lärarna bryr sig för jag har berättat för dem att jag inte kan koncentrera mig väldigt många gånger men de verkar inte förstå. Prata med skolkuratorn har jag också gjort och har frågat otroligt många gånger om en tid och när jag väl får en så är hon aldrig där när jag kommer. Under en tid i skolan mådde jag så otroligt dåligt, kunde inte ens gå ut på rast utan att bryta ihop, jag satte mig inne på toan och väntade tills nästa lektion började. Nu vågar jag gä ut men direkt när jag kpmmer hem från skolan vill jag bara sova och orkar nästan ingenting. Ja skulle vilja veta om jag kanske har add eller lider av depression eller åtminstone prata med någon. Har ingen aning om vad jag ska göra för snart orkar jag inte mera. Har ingen att prata med om detta eller andra av mina problem. Detta var de största problemen just nu men har otroligt mycket problem.
Depresshun

BUP svarar:
Hej!
Då jag läser ditt brev så blir jag upprörd över att du inte fått någon ordentlig hjälp i skolan. Du har det väldigt tufft och både lärare och elevvården borde för länge sedan undersökt hur de på bästa sätt ska stötta dig i skolan så den fungerar bättre för dig. Du berättar att du inte orkar sitta kvar under lektionerna mer än korta stunder och då är det självklart att skolan ska bry sig om dig och hjälpa dig!
Jag får intryck av att du kämpar så ensam med dina problem. Är det så? Du har försökt att skaffa dig hjälp från lärare och skolkurator och det har i alla fall inte gått ännu, men har du försökt att prata med dina föräldrar? Du är ju ung ännu, och både behöver och har rätt till stöd och hjälp hemifrån.
Jag håller också med dig om att du behöver prata med någon om din situation och jag tycker då. att du tillsammans med dina föräldrar ska försöka få tid på den BUP-mottagning som ligger närmast där du bor. Där kan du få hjälp med att undersöka vad det är som ligger bakom att du har det så oerhört kämpigt nu i skolan och även med andra problem som du berättar att du har.
Du ska absolut inte behöva ha det så svårt i skolan att du måste rusa ut hela tiden och sedan vara helt utmattad då du kommer hem. Om det är möjligt så tycker jag att du genast ska försöka få dina föräldrar att stötta dig i kontakten med skolan för att få till en förändring där. Om du sedan får en kontakt med BUP så kan den eller de behandlare du träffar där också kanske hjälpa dig att trycka på om stöd i skolan för dig.
Du har också möjlighet att söka hjälp på Ungdomsmottagningen Umo. Dit kan du gå på egen hand utan föräldrar. På nätet kan du få stöd genom att chatta med Tjejzonen.
Hoppas du snart får den hjälp du behöver! Tänk på att du både har rätt till den och är värd den!