Den senaste tiden blivit väldigt självkritisk
Hej! Jag har på den senaste tiden blivit väldigt självkritisk, sovit dåligt och inte haft någon lust att göra skolarbeten eller att överhuvudtaget ens gå till skolan. Jag har under flera månader varit ledsen, utan att veta varför, men vet inte om det är något allvarligt. Innan jag pratar med mina föräldrar eller/och söker hjälp, skulle jag vilja veta vad detta kan vara. Jag läste igenom nedstämdhet/depression-faktan och det stämmer rätt bra in på mig (varit ledsen under längre tid, sovit dåligt, känt sig trött och inte haft någon motivation till något). Jag har dock inte haft några självmordstankar, utan bara velat stanna i sängen hela veckan för att jag inte har någon ork till något. Kan detta bero på att jag är inne i en depression?

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om dina symtom kan bero på en depression även om du inte har "alla" symtom som räknas upp i faktarutan vid denna diagnos.
Om du har en depression eller inte kan jag inte svara på och det kan du inte heller komma fram till bara på egen hand. En diagnostisk bedömning består av många delar där man väger in en hel del andra faktorer och omständigheter som påverkar ens livssituation och känsloläge. Det handlar inte om antal symtom utan det handlar om en helhetsbild och en helhetsbedömning.
Men det är inte namnet på dina problem som är viktigast just nu,utan att du får hjälp med att komma ut ur detta känsloläge och att du får tillbaka lusten att göra saker och gå till skolan.
Mitt förslag är att du i första hand vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun eller att du tar kontakt med den BUP-mottagning du tillhör. I din ålder kan man ringa själv.
Men jag tycker inte att du ska vänta med att tala med dina föräldrar tills du själv kommer fram till någon slutsats. De kan faktiskt vara till hjälp att förstå och hitta vägar ut ur din nuvarande nedstämdhet.