Klarar inte att ta mig till skolan
Hej bup!
Jag har börjat gymnasiet i år men känner att med min ångest och deprission så klarar jag inte att ta mig till skolan. Jag klarar av att plugga hemma men kan inte ta mig utanför dörren utan att typ bryta ihop och få panikångest. Jag vill inte hoppa av gymnasiet men jag ser ingen annan lösning.. Jag har försökt kolla distansutbildning eller något liknade men vet inte om man kan få det i gymnasiet? Har liksom försökt kämpa mig iväg till skolan men kan typ va där i högst en timma sen bryter jag ihop. Om jag fortsätter som jag gör nu så kommer jag inte fixa gymnasiet och det vill jag verkligen. Vet inte vad jag ska göra....
ems

BUP svarar:
Hej!
Jag börjar med din fråga om hur du ska göra med skolan.
Det första du behöver göra är att prata med din lärare eller skolsköterskan/skolkurator. De kan hjälpa dig med att gå igenom sådant som möjligheterna att anpassa undervisningen, få koll på vad/vilka ämnen som är viktigast och vad du kan vänta med, vad du kan göra hemifrån etc och även hjälpa dig genom att ge dig information om möjligheterna till distansundervisning.
Det som jag tycker är ännu viktigare är att du får hjälp med din ångest så att du så småningom kan ta dig utanför dörren igen. Jag vet inte om du går hos någon och får professionell hjälp (eller vilket stöd du har från dina föräldrar) men jag vet att det är svårt att klara att tackla ångest själv.
Det finns en risk att man då försöker undvika sådant man kan få ångest av och isolerar sig alltmer. Det blir så småningom ett växande problem och svårare att ta itu med ju längre tiden går. Man behöver helt enkelt andra människor.
Att inte få dagsljus och inte röra på sig ordentligt är också sådant som förvärrar depression.
Mitt råd är att du antingen ber dina föräldrar att ringa eller ringer själv till närmaste BUP mottagning (adress och telnr på förstasidan).
Du kan få bra hjälp och få ett mycket bättre utgångsläge.