De senaste gångerna har det känts fel att skada sig själv
Hejsan, en kille på 15 års åldern som har svårt med motivation och även skadat sig själv med rakblad, knivar och till och med glasbitar. Men förut när jag skar mig kände jag att jag förtjänade det eller att jag var värd det. Svårt med motivationen inom träning och skolan.
De senaste gångerna har det känt fel att skada sig själv. Självförtroendet är ändå inte på topp. Hatar att skriva/prata med folk som jobbar med att hjälpa folk. Förnekar hela tiden att jag behöver hjälp. Vill må bättre, säkrandet håller på att försvinna men förtroendet. Känner endast att jag kan prata med närmsta vännerna.
Kommer det också att bli bättre snart?
Elias

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Bra att du ändå skriver till oss, även om du inte gillar att skriva eller prata med folk som jobbar med att hjälpa folk. Du skriver att du hela tiden förnekar att du behöver hjälp och då kan det bli svårt att prata med någon som vill hjälpa dig.
Men det är ganska vanligt att det är så. De flesta är lite kluvna till att söka hjälp. Man både vill och inte vill. Ofta vill man inte att andra ska tala om att man har problem. Det är något man vill göra själv i en egen takt och tycker man samtalet går bra och förtroendet för den andre ökar, så blir det lättare att prata om sig själv.
Du skriver att du har problem med motivation och självförtroende. Ofta hänger de sakerna ihop. Med dåligt självförtroende, mycket tvivel på att man kommer att lyckas så kan det också vara svårt att motivera sig. Men det kan också hänga ihop på andra sätt.
Du undrar om det kommer att bli bättre snart. Det är naturligtvis omöjligt för oss att veta något om. Kanske undrar du också om du kommer att må bättre utan att behöva prata med folk som jobbar med att hjälpa folk. Det går inte heller att svara på.
Men något händer med dig? Du skriver hit och ställer frågor, så kanske börjar du vilja prata om dig själv och dina problem? Samtidigt så har du känt att det är fel att du fysiskt skadar dig. Det är en förändring. Låter som du börjar bli bättre på att ta hand om dig själv. Kanske börjar du tycka att du är värd något bättre? Det tycker i alla fall jag.
Kanske hänger din olust att prata om dig själv och söka hjälp också ihop med ditt dåliga självförtroende. Kanske tycker du inte att du förtjänar hjälp att må bättre eller är värd det? Men det är du - liksom alla andra som mår dåligt av olika skäl.
Jag tycker hur som helst att du ska försöka fortsätta prata om dig själv. Jag tror du kommer att må bättre av det. Det finns många olika sätt. Förutom att prata direkt med någon till exempel på en ungdomsmottagning kan du också chatta anonymt på Killfrågor. Det skulle kanske passa dig?
Lycka till!