Hjälp mig innan det blir för sent
Hej Bup, Jag har mått ganska dåligt under tiden. Har skolkat mycket från skolan och vart hemma själv eftersom skolan ger mig så mycket ångest. Jag har ont i magen ont under hela dagen och bröstet. Jag får oftast attacker? där det känns som om jag inte kan andas och så börjar gråta då jag går till toan och sitter där ungefär en timme. Jag vet inte vad jag ska göra jag vågar inte prata med någon och allt känns så jobbigt med skolan och jag har ingen där som jag kan prata med. Vad tycker ni att jag ska göra? och är det normalt att känna sig så här? och kan det gå över? Jag har känt mig så här i ungefär 4 år då jag har behövt åka till sjukhuset för att det gör så ont i magen och bröstet. Jag är jätte rädd att jag kommer inte kunna klara gå till skolan igen och inte kunna komma in i något gymnasium. Mina föräldrar tror att jag har bara A och B och jag vill inte göra de besvikna. Kan ni hjälpa mig innan det blir försent?
BR

BUP svarar:
Hej BR!
Nej så här ska du verkligen inte behöva ha det. Att få ångestattacker, ont i magen och bröstet, andningssvårigheter och gråtattacker är inte sådant man ska stå ut med.  Du har haft det såhär i 4 år utan att det gått över så nu behöver du hjälp att komma ur detta.
Men jag undrar över ett par saker. Har inte skolan kontaktat dina föräldrar? Det har skolan skyldighet att göra vid skolk. Och dina föräldrar vet väl att du mår dåligt med tanke på att dina symtom lett till sjukhusbesök? Om dom inte vet, eller inte förstår, så är det viktigt att dom blir på det klara med din situation.
Föräldrar älskar sina barn och vill dom väl. De ser ofta sitt barns goda och starka sidor och får därför höga förväntningar. Det är svårare att se att ens barn har det jobbigt.
Jag förstår att du inte vill göra dom besvikna, men det är viktigt att du har deras stöd.
Ifall du inte känner att du kan prata med dom, så behöver du prata med någon annan vuxen som du litar på. Det kan vara en annan nära släkting, skolsköterskan, kuratorn eller någon annan som du känner dig trygg med.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen där du bor, där finns vuxna som lyssnar och du kan vara anonym. Det viktiga är att du får hjälp att komma till BUP där man kan hjälpa dig med svårigheterna du har.
Om du kontaktar BUP själv så kan vi ta emot dig utan dina föräldrar för att du ska kunna beskriva din situation. När sedan kontakten fortsätter så behöver föräldrarna känna till det och vi hjälper till om det känns svårt att berätta.
Jag skickar med några artiklar där du kan läsa mer om hur BUP kan hjälpa till.
Varmt lycka till!