Har aldrig vågat söka hjälp
Hej. Jag har levt med depression, ångest, stress, panik, dålig aptit, självskada och självmordstankar i 3/4 år nu. Jag har aldrig vågat söka hjälp för har aldrig vågat ta upp mitt måeende med mina föräldrar, eller någon nära vän. Det enda min familj och vänner vet är att jag har självskadat och får ångest, men mer vet dem inte för jag vågar inte berätta något mer. Allt tippar neråt nu mer en någonsin och jag har ångest varje dag, får panik, stress och gråter. Jag tänker på så mycket och självskada känns som den enda utvägen. Jag äter mellan 0-2 gånger per dag så har aldrig energin till något. Jag har ingen ork kvar, jag är trött på allt. Hjälp mig vad ska jag göra innan något går för långt?
S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Om man mår så dåligt som du gör ska man söka hjälp.
Det finns många slags hjälpinsatser som kan få dig att må mycket bättre. Men hindret är att du inte vågar berätta allt för dina föräldrar. Jag vet inte varför du inte vågar berätta mer, men jag tror att vad de redan vet räcker gott och väl för att ni tillsammans kan söka hjälp på BUP.
Om dina föräldrar vet att du har ångest och självskadat dig är det skäl nog att söka hjälp. Sedan kan du berätta mer om dig själv när du får kontakt med en behandlare.
Så kan du säga till dina föräldrar att du behöver få hjälp nu med din ångest och att du vill att ni tar kontakt med BUP?
Om du ändå inte vågar säga något till dina föräldrar kan du själv ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor eller chatta anonymt på Tjejzonen.
Alla alternativ är absolut bättre än att inget göra och det viktiga är att du bryter din isolering och kan börja får tankar, hjälp och stöd utifrån. Våga pröva berätta!
Lycka till!