Vad kommer hända när jag berättar om självmordstankar?
hej bup.
Jag förstår att ni kommer tycka att jag borde berätta det här för min psykolog och jag ska, men jag har några frågor först. Det är så att jag är otroligt självmordsbenägen. Jag tänker på det hela tiden och det är verkligen som en jättejobbig grej. Det går knappt att beskriva men det känns helt enkelt som det enda rätta att ta livet av mig.
Jag har en tid med min psykolog om några dagar och jag hade tänkt berätta det för hen, men jag undrar liksom... vad kommer hända?
Mina föräldrar vet redan att jag är självmordsbenägen, och det vet min psykolog också. Om jag berättar hur jobbigt det verkligen är (att jag hela tiden måste stoppa mig själv från att göra något för att skada mig själv, att allt som stoppar mig just nu är mitt logiska tänkande och att jag vet att det inte går att upprätthålla i längden liksom, det känns som om jag kommer ta livet av mig när som helst) vad kommer då hända? Liksom, mina föräldrar vet redan och att bli inlagd låter ganska extremt och osannolikt, men kan det hända? Eller vad tror ni är troligt kommer hända? att bara prata om att ta livet av mig kommer inte direkt stoppa mig...
trött

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig när du har frågor om vad som kommer att hända på BUP. Du är klok som redan tänkt att det här med dina självmordstankar är något du behöver ta upp med din psykolog. Det är viktigt av flera anledningar:
- För att du ska få rätt hjälp. Kanske behöver man omvärdera hur ofta man ses, kan inläggning vara ett alternativ och vad skulle vara hjälpsamt med det i så fall. Finns det andra saker att prata om som behöver prioriteras än det som man pratat om hittills?
- För att du inte ska vara ensam med dina tankar. Vi på BUP har träffat många ungdomar och deras familjer och har stor vana av att leda samtal som kan ge nya perspektiv och tankar på en svår situation. Tillsammans kan man hitta nya lösningar och förhållningssätt.
Vad fint att dina föräldrar vet om hur du har det. Det kan kanske vara bra att prata mer om hur de kan stötta när du mår som sämst. Hur kan ni ha kontakt med varandra då och vad kan hjälpa så att du är skyddad från att skada dig själv och eventuellt minska de värsta tankarna och känslorna för stunden.
När man tar upp att man har självmordstankar med en behandlare på BUP kommer vi att ställa frågor för att göra en bedömning om vad som behövs för stunden. Tillsammans pratar man sedan om vad behandlaren tänker och vad du i din tur tänker om det.
Det händer inga dramatiska saker när man berättar om självmordstankar, men det är viktigt att man har en planering som känns hållbar och hjälpsam. Tillsammans pratar man om just de frågor du har. Så vänta inte utan ta upp detta med din behandlare på en gång!