Hur gör man för att få reda på en diagnos
Om man tror att man har borderline, hur gör man för att få reda på det?
Den där flickan

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte hur det kommer sig att du ställer denna fråga och varför du tror att du har borderline? Har du kollat på nätet och kände igen dig just i denna diagnos?
I så fall vill jag först säga att man aldrig kan komma fram till en diagnos enbart utifrån symtomen. Man kan känna igen sig i många symtom, utan att man skulle ha just den ena eller andra diagnosen.
När det gäller borderline så sätter man oftast inte den diagnosen på personer som är under 18 år. Bland annat för att en del av de symptom som ingår också är sådana som tillhör den normala tonårsutvecklingen. Till exempel att vara mycket känslostyrd och ha snabba pendlingar i humöret.
Det som är viktigast för dig är hur du mår och hur du har det? Påverkar det din vardag så att du kanske får svårt att klara skolan, svårt att fungera med vänner eller har svårt på andra sätt? I så fall är det sånt du ska söka hjälp för.
Du kan möjligen börja med att ta kontakt med umo.se i din hemkommun eller rådfråga din skolkurator. Tala gärna med dina föräldrar, om ni har en relation som gör det möjligt, för att höra vad de tycker i frågan.
I din ålder kan du också själv ringa till BUP eller göra det tillsammans med dina föräldrar. Men sök hjälp för dina svårigheter - diagnosen kommer i andra hand.