Om jag finner mod att ta hjälp, vad är enklaste sättet?
Hej.
Jag har har under en längre tid mått väldigt dåligt, av många anledningar. Så sent som för en timme sedan låg jag i fosterställning i sängen och bara gjorde ont, och det hade jag gjort sen kl. 15:00.
Jag skulle gärna söka hjälp, men jag är rent av livrädd för att göra det. Jag vågar helt enkelt inte för jag vill inte att någon ska veta, allra minst de personer jag träffar varje dag, som familj och vänner. Jag är också löjligt rädd för förändringar, vilket är en annan sak som försvårar det hela. Jag vet inte om jag vill må bättre, om jag ens förtjänar det.
Min fråga är; Om jag finner mod att ta hjälp, vad är enklaste sättet att göra det på, och vilken hjälp är den jag borde söka?
Ensam, men inte stark.

BUP svarar:
Hej!
Det finns olika vägar att gå när man som du känner att man verkligen behöver hjälp, men mår så dåligt att det känns nästan omöjligt att berätta för någon.
Om det känns för svårt att börja direkt med att sitta ansikte mot ansikte med någon så skulle du kunna börja med att söka hjälp på nätet (se artikel).
Det finns till exempel Tjejzonen eller BRIS där du kan chatta eller prata i telefon och vara anonym.
Om du sedan känner att du hämtat styrka och vill träffa någon i verkliga livet så kan du vända dig till närmaste Ungdomsmottagning eller BUP.
Det är som svårast att söka hjälp när man behöver det som mest. Det som du beskriver (med skamkänslor över att du mår dåligt och tankar om att du inte skulle förtjäna att må bättre) kommer ofta när man är ensam och ledsen.
Andra som mått dåligt har också beskrivit rädsla för förändring som en rädsla för att våga börja hoppas, eftersom man då riskerar att bli besviken och att den tanken känns outhärdlig. Är det så för dig?
Det jag kan säga till dig är att trots att jag inte vet orsakerna bakom så har jag träffat många som fått hjälp när de vågat sträcka ut en hand.
Vi är inte så olika varandra och jag tror att du kan bli både förstådd, respekterad och hjälpt.