Var dras gränsen?
Hej,
Jag har funderat på att söka hjälp för en rad olika orsaker, inkluderat sexuella övergrepp, ätstörningar, stora familjeproblem och möjligtvis personlighetsstörningar. Relationen mellan mig och mina föräldrar är dålig och jag skulle vilja hålla samtalen utan deras vetskap.
Det som skrämmer mig från att söka hjälp är oro för hur länge tystnadsplikten gäller. Vart dras gränsen?
Jag vet att vårdnadshavare kontaktas om man skadar/på något sätt hotar sin egen eller någon annans tillvaro.
Innefattar "användning av droger" några kvällar ute med alkohol?
Skulle mina föräldrar kontaktas ifall det kom fram att jag dricker då och då?
Känns som att det är det minsta de hade behövt kontakta mina föräldrar för, men ändå något som jag skulle kunna se framför mig hända.
Jag är för övrigt 16 år gammal.
Tacksam för svar
Vågar inte söka hjälp

BUP svarar:
Hej
Tack för din fråga. Det är många som undrar i vilken utsträckning föräldrar måste veta och vi har svarat många gånger på liknande frågor. I de bifogade länkarna kan du läsa mer om de regler som gäller. Det är alltid omöjligt att besvara i det enskilda fallet. Du tar som exempel att du dricker då och då. Det beror antagligen på hur du dricker och vilka konsekvenser det får om BUP skulle tycka att dina föräldrar ska informeras eller inte. Dricker du dig redlös och utsätter dig därmed för fara kommer antagligen bedömningen bli en annan än om du någon gång dricker måttligt och kontrollerat. Men i bedömningen tas också hänsyn till andra faktorer som tex ålder och mognad.
Det är bra att förstå att det finns en lag som säger att föräldrar måste bli informerade i vissa lägen och det beror på att föräldrarna är vårdnadshavare och därmed har ansvar för sitt barn/ungdom och bara kan ta detta ansvar om de är informerade.
Så när föräldrar ska informeras är en bedömningsfråga men behandlaren har också ansvar för behandlingen och vad patienten själv vill väger också tungt. Det går inte att driva bra behandling  utan att behandlare och patient är överens och har visst förtroende för varandra.
Så dessvärre kan jag inte svara på din fråga hur BUP skulle agera i just ditt fall. Men eftersom du beskriver stora problem tycker jag absolut att du ska söka hjälp och då ta upp de farhågor du har med den behandlare du möter. Jag tror det kommer att bli lättare för dig att få svar i ett samtal där ni tillsammans kan vrida och vända på frågorna. Du kan vända dig till BUP eller en ungdomsmottagning där du bor. Om du fortfarande inte vågar så kan du ändå få hjälp och stöd genom att chatta på Tjejzonen. Lycka till!