Jag känner mig deprimerad, svag och helt meningslös
Hej, jag är en tolvårig tjej som skulle behöva svar.
Jag känner mig deprimerad, svag och helt meningslös. För något år sedan slutade jag bli mobbad i skolan och saker började bli bättre men nu har det blivit sämre igen. Jag har en kompis som också är demrimerad och bara vill dö, hon skär sig men vågar inte berätta för någon annan än hennes närmaste vänner. Är det normalt att känna sog deprimerad när man är ungefär 12-13? Vad ska jag och min kompis göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Jag undrar om det kan vara så att du mår sämre nu därför att du blir påverkad av att din kompis mår så dåligt? Det är tungt att känna ansvaret för en vän som mår så dåligt att hon bara vill dö. Det är också svårt att bli orolig för en kompis men kanske inte själv kunna göra så mycket åt de problem hon har.
Nej, det är inte normalt att känna sig deprimerad när man är 12-13 år även om det inte är helt ovanligt heller. Jag tycker att du till att börja med ska försöka skilja ut vad som är dina problem och vad som är din kompis problem. Det är inte alltid helt lätt. Ni är två olika människor och era problem är inte identiska och jag tycker att du ska skaffa dig någon vuxen att prata med om dina problem som ju också omfattar din oro för din vän men också att du känner dig deprimerad .Vem skulle du kunna prata med? Skulle du kunna prata om dig själv med någon av dina föräldrar? Det vore bra. Eller skulle du kunna gå till din skolkurator och få stöd och hjälp?
Du undrar på slutet vad du och din kompis ska göra. Mitt svar på din fråga är att du i första hand ska söka hjälp för egen del och då också få hjälp med hur du på bästa sätt ska kunna hjälpa din vän. Om du inte vågar eller kan prata med någon vuxen tror jag också du kan få hjälp genom att chatta på Tjejzonen eller Bris. Lycka till!