Har ingen att vara med
hej jag är en tjej på 12 år, har skrivit en gång tidigare till er. Med signaturen " hur ska jag klara mig till gymnasiet? ". Jag hade bara min kusin och två andra som jag va med. Men nu i förrgår har dem börjat undvika mig. Och det var dagen innan jag skrev till er sist. Jag har ingen jag kan vara med på rasterna . Så jag sitter själv och gråter. Försöker skära mig med hjälp av en nyckel. Tänker hela tiden på att det hade varit bäst ifall jag försvann. Jag bara sitter på mitt rum och pluggar sönder. Vill verkligen få bra betyg så att mina föräldrar kan bli stolta över mig för en gångs skull. Har väldigt svårt att koncentrera mig nu i skolan, har aldrig haft det tidigare då. Önskar att jag hade fått hemundervisning, men det kommer väll aldrig att hända. Innan hade ni skrivit att jag skulle prata med kurator, skolsyster mm. Och det har jag redan. och hon frågade bara om jag mådde bra.
Och jag svarade nej,  att jag inte mådde bra.
Hon svarade okej, kom tillbaka om två veckor.
Två veckor senare.... Hej! Mår du bättre nu?
jag, nej mår fortfarande dåligt.
okej hämtar dig om två veckor igen. Så får vi se då.
och så fortsatte det tills jag inte ville mer. Hon hjälpte ingenting. Ska jag börja igen? Vill ju gärna prata ut, man vet inte med vem.
Jag tänker på sjävmordstankar flera gånger om dagen. Gråter varje dag. Jag gråter mycket mycket mer än vad jag skrattar. Känner mig så värdelös och att jag inte borde finnas. Har svårt att koncentrera mig i skolan och har ingen jag kan vara med. Folk som pekar och skrattar åt mig, blickar, miner mm. Vill verkligen inte gå till skolan. Har dragit av hår det är därför man pekar på mig och får blickar. Kan man få hemundervisning isåfall hur? Hade varit det bästa som hänt mig på länge.
Jag älskar hästar. Och mina föräldrar säger att jag måste sluta rida om jag inte hinner med mina läxor. Men jag älskar verkligen hästar, det är det jag brinner för. Om jag inte får rida finns det ingen vits om att kämpa längre. Jag vill ha ett liv med hästar när jag blir stor, det är det som gör att jag kämpar.
hur ska jag göra?
Snälla! Behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Om din skolkurator inte förstår att du behöver mer hjälp än att, som du beskriver, bara fråga hur du mår och sedan säga att ni ses om två veckor, så behöver du vända dig till någon annan, förslagsvis BUP. Men, från BUPs sida kommer man att vilja att du tar med dig dina föräldrar och jag tror också att de behöver få veta hur du har det. Kan du tänka dig att prata med dem? Då kan ni gemensamt få hjälp på BUP och de  ringa och beställa tid där.
Att dra av sig hår är något som brukar betyda att man är väldigt stressad av något och behöver hjälp med hela sin livssituation. Kanske att du även behöver hjälp av socialtjänsten. Du beskriver att du pluggar jättemycket för att göra dina föräldrar stolta, samtidigt som de säger att du måste sluta rida om du inte hinner med läxorna. För mig låter det som om de inte riktigt förstår hur svårt du har det just nu. Det är väldigt viktigt att du får hjälp med att förklara och beskriva för dem hur ledsen du är och hur omöjligt det är för dig att koncentrera dig på skolarbetet.
Förstår att det känns som att du just nu inte orkar gå till skolan men tänker samtidigt att det är de vuxna i skolan som har ansvar för att göra det möjligt för dig att kunna vara där utan att må dåligt. Det är inte du som ska behöva stanna hemma, skolan är viktig för dig.
Du är verkligen inte värdelös utan har hamnat i en jättesvår situation som du verkar få kämpa med alldeles ensam. Om du inte känner att du kan prata med dina föräldrar så börja med att ringa till BRIS. Du kan både chatta och få råd per telefon av dem. Det här är en krissituation och de kan råda dig steg för steg. Tänk på att det inte alltid kommer att vara så här!