Min mamma har fått diagnos bipolär
Hej,
Min mor som nyligen fick bipolär diagnos och ect. Hon kallar mig varje dag för parasit och att hon önskade att jag inte var född. Jag har lärt mig att leva med det men det som tär mest är att hon hela tiden glömmer bort det hon har sagt (eller så vill hon bara inte erkänna det). Hon kallar mig då för lögnare och undrar varför jag är så ond mot henne. Vem ska jag prata med? Borde inte psykiatrin ha någon hjälp för närstående? Är det bara bipoläritet? Ibland säger hon så sjuka saker, rena fantasier.
Jonny

BUP svarar:
Hej!
Du lever i en väldigt svår hemsituation och det borde vara självklart att du blivit erbjuden någon att prata med. Vuxenpsykiatrin har ibland grupper för barn och ungdomar, men jag vet att det ibland inte fungerar.
Men, det finns andra möjligheter för dig att få stöd. Om du bor i Stockholm så kan du gå och prata med någon på Kris och samtalsmottagningen för anhöriga, telefonnummer 0812335100. Dit kan du ringa själv och få tid.
Det finns också flera möjligheter på nätet.
Jag börjar med Maskrosbarn som är en ideell förening som stödjer ungdomar som har föräldrar som missbrukar eller är psykiskt sjuka.
Det finns kuling.nu som är en mötesplats på nätet för barn till föräldrar som mår psykiskt dåligt.
Det finns Livlinan som är en sajt för den som är ung och lever nära någon som mår psykiskt dåligt.
Om du går in och tittar på de här organisationerna så har de olika vägar man kan få stöd på - till exempel chatta, stödsamtal, genom Skype med mera.
Vågar inte uttala mig om din mammas diagnos. Jag vet inte om din mamma ibland går att nå och prata med på ett annat sätt och om det då skulle vara möjligt att föreslå att du får träffa hennes läkare?
Jag förstår det som att din mammas sjukdom går ut över dig i väldigt hög grad. Kanske skulle du också behöva stöd av Socialtjänsten?
Ja, det här blev mycket olika tips, men jag förstår verkligen att du behöver hjälp. Jag tror att du både kan hitta någon som du kan ta upp dina frågor med och att få kontakt med andra som varit i din situation.