Är bara ledsen
Jag orkar inte gör något mer. Jag är bara ledsen. Jag brukade vara deppig varje dag, men nu gråter jag varje kväll. Jag kan inte sluta gråta, jag har säkert gråtit i en timme nu utan stopp. Jag vet inte vad jag ska göra. Personen som kallar sig min bästis bad mig att ta självmord. Jag har ingen annan, jag är ensam, och orkar inte mer. Jag vet att det tar er en vecka typ att svara, men jag har bara ingen motivation till något längre. Vad ska jag göra

BUP svarar:
Hej!
Förstår verkligen att du blir ledsen när någon, dessutom den som kallar sig bästis, säger en sådan elak och tanklös sak till dig. Det är inte lätt att förstå varför någon säger så. Ibland finns det inte så mycket mening bakom orden. Man bara vräker ur sig något utan att förstå hur sårad den andra blir - men det är så fel och blir så smärtsamt.
Du beskriver att du är ensam och gråter varje kväll och det får mig att undra över hur du har det hemma. Vet dina föräldrar om hur du har det och kan de vara till stöd för dig?
När man känner sig ledsen och ensam är det jätteviktigt att ha någon som lyssnar på en och kan ge tröst. Kanske du har någon mor- eller farförälder eller vän till familjen om det känns svårt att prata med dina föräldrar.
Ibland kan det vara hjälpsamt att prata med någon som sitter "lite utanför" så att säga. Någon som inte känner en alls, utan har en mer neutral inställning.
Jag skulle vilja råda dig att då i första hand vända dig till skolsyster eller skolkurator. Om du tycker det känns för svårt så skulle du kunna vända dig till BRIS och till exempel chatta med en kurator om vad som händer dig och om din ledsenhet. Att prata om det som är tungt brukar hjälpa. Särskilt om den man pratar med är klok och bra på att lyssna.