Hur kan jag leva ett normalt liv?
Hej...
under en ung ålder redan 6-7 års åldern blev jag sexuellt utnyttjad av min låtsas-kusin i minst tre år, eftersom jag inte har så bra minne från det som hände så drar jag slutsatsen att det var ungefär tre år, antingen mer, men inte mindre... Jag förträngde detta tills jah blev femton, då jag insett vad som hänt mig... Jag började skära mig, knarka och ligga runt med massor av killar... Under tre år led jag av depression (13-16års ålder). Jag är nu 16, snart sjutton år och kan inte ens röra andra människor eller låta andra röra mig, jag kan knappast röra mig själv eller se mig utan kläder... Så varje gång jag badar eller duschar måste jag ha baddräkt... Jag orkar inte leva såhär längre... Jag vill kunna leva ett normalt liv... Jag har slutat med knark, ligga runt och dricka, har inte skurit mig själv på en vecka så jag ser det som ett framsteg... Men hur kan jag leva ett normalt liv när jag knappast har några minnen från mitt liv?
Vendela

BUP svarar:
Hej!
Att ha varit utsatt för sexuella övergrepp påverkar livet på många sätt. Det du beskriver om att ha svårt att minnas är inte ovanligt. Jag blir mycket berörd när jag läser om hur du haft det.
Att din låtsaskusin gick över alla gränser och utsatte dig sexuellt är fruktansvärt. Det är väldigt sorgligt att du som litet barn inte kunde skyddas. Smärtan från att minnas kan kännas outhärdlig, samtidigt som rädslan som kan väckas av att inte minnas allt också är mycket svårhanterlig.
Att det leder till nedstämdhet, kraftig ångest och självskadande är tyvärr varken konstigt eller ovanligt. Inte heller att du har varit igenom en självdestruktiv period med droger och sex. Jag slås av den styrka som genomsyrar ditt brev. Du har varit utsatt för saker vi önskar aldrig skulle ha hänt. Du har farit illa, men det finns hopp. Hopp om någonting annat, en vanligt liv. Ett bra liv.
Det finns alla chanser till det. Först och främst undrar jag om du har fått någon hjälp av en professionell att hantera dina traumatiska händelser av övergreppen?
Tillsammans med en behandlare på BUP kan man prata om de viktiga frågor som du ställer om hur du ska kunna få ett normalt liv. Och hur du ska kunna hantera både dina minnen och det du inte minns. Hur du ska förhålla dig till din kropp och dina erfarenheter av att någon gått över din kropps gräns på ett sätt som du som barn inte hade en chans att skydda dig ifrån.
Att prata om övergrepp kan kännas både smärtsamt och svårt. Det är viktigt att du vet att vi på BUP har erfarenhet att träffa personer med liknande berättelser som din.
Man måste inte berätta allt på en gång, det bestämmer du. Kanske känns det rätt att berätta mycket direkt eller så räcker det med att säga något om att du har traumatiska erfarenheter som gör att du mår mycket dåligt.
Tillsammans med en behandlare kan ni göra upp en plan för vilket stöd du önskar och behöver, Jag tror att du kan vara mycket hjälpt av samtal tillsammans med en behandlare och att det kommer att underlätta din väg genom livet.