Mår så dåligt över hur jag ser ut
Hej! Jag är en tjej på 17 år, i ett år nu (enda sedan jag började gymnasiet) har jag mått extremt dåligt över mitt utseende. Det har gått så långt att jag typ inte vill inte gå på stan, inte ens gå av bussen för att jag mår så dåligt över hur jag ser ut. Liksom det är inte bara hur min kropp är utan helheten. Jag försöker intala mig själv att jag faktiskt mår bra men alltså egentligen gör jag inte det. Allt detta har lett till att jag blir så begränsad socialt. jag HATAR att träffa nya människor, för jag vet att de kommer tycka att jag är ful. Flera ggr har jag blivit medbjuden på olika saker som inkluderar nya personer, och jag ställer alltid in och hänger inte på, med anledningen "Nä kan inte, ska vara barnvakt, blablabla" jag låter aldrig folk ta kort på mig och har inte varit med på skolfotot de två senaste gångerna. När jag går själv kollar jag alltid ner i backen, jag kan inte lämna huset utan smink heller. Jag mår extremt dåligt när jag är i skolan, och jag tar alltid en buss skittidigt på morgonen för att slippa alla snygga ungdomar. Sedan ploppar även kommentarer upp från när jag gick på lågstadiet och jag börjar tänka "det stämmer verkligen, jag ser ut som ett troll". Ja, även har jag mina dagar som jag ba "jag ser bra ut wow" och jag för komplimanger av både könen MEN SÅ FORT det dyker upp någon som är snyggare än mig så sjunker självförtroendet igen. Ja jag vet, det är insidan som räknas, man ska ej jämföra sig med andra. Försöker intala mig själv det men det extremt svårt, jag kan inte göra det. Jag vågar iinte prata med någon om detta, men det här tär på mig och ibland går jag inte ut för att jag inte har snygga kläder, i somras ville min vänner hitta på något väldigt ofta, sa nej de flesta gånger för att jag inte hade sommarkläder, och de är alltid så snygga men inte jag. Jag vill inte att mitt idealtänk ska begränsa mig så mycket, jag hatar detta mer än något annat.
Ballo

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och dina kloka tankar kring ett inte helt ovanligt problem som är viktigt att belysa. Du skriver klokt och har kommit långt i dina tankar kring att du vill ha hjälp för hur du har det. Du har kommit fram till att dina negativa tankar kring ditt utseende påverkar ditt liv alldeles för mycket. Inte nog med de jobbiga känslor negativa tankar medför, du missar dessutom chanser att vara tillsammans med andra. Du känner dig begränsad och vill göra någonting åt hur du har det.
Att ha en negativ syn på sitt utseende är tyvärr vanligt. Men det är viktigt att skilja på att vara osäker och medveten om sitt utseende i vissa situationer och att ständigt kämpa med negativa tankar som leder till svårigheter i vardagen. Det som kan göra negativa tankar om utseende så smärtsamt är att  vi ständigt utsätts för situationer där vi får andras blickar på oss och därmed kan uppleva oss bedömda. Det kan, som du har erfarenhet av, handla om någon elak kommentar som etsat sig fast i minnet eller bara någon diffus tanke om att vilja vara omtyckt kopplad till utseende. Jag upplever att detta problem ibland förminskas och skuffas undan som något lite fånigt eftersom det är kopplat till utseende och kan anses lite fåfängt. Det är dumt eftersom det visat sig att det faktiskt kan vara kopplat till ett stort lidande.
Du är medveten om att du tänker för mycket på hur du ser ut, att du skulle vilja vara mer tillåtande mot dig själv osv. men hamnar ändå i att dra dig undan, sminka dig, åka tidig buss och liknande. Jag tror att det därför skulle vara bra att du fick stöd i hur du kan göra för att komma ur de här invanda och plågsamma mönstren. Hur du kan utmana den ångest som blivit kopplad till tankar om ditt utseende och samvaron med andra.
Jag tror att du skulle kunna få bra hjälp med detta på en ungdomsmottagning. Där arbetar kuratorer som är vana vid att hjälpa till med både ångest och oro och frågor kopplade till utseende och identitet.