Vågar inte berätta för någon
jag är en tjej på 13 år som mår jävligt dåligt rent ut sagt och har gjort det i ungefär 9 månader. jag river mina ben med saxar, har självmordstankar nästan varje dag och gråter varje dag men jag vågar inte berätta för någon, inte ens min mamma eller pappa för att jag är rädd att dom ska bli sura på mig. jag går till ungdomsmottagningen 1 gång i veckan men vågar inte berätta allt för min kurator, jag vill berätta allt men känner mig inte trygg. jag gör dåligt ifrån mig i skolan, skolkar mycket, sover dåligt på nätterna pågrund av detta. jag får inte den hjälp jag vill behöver för jag vågar inte berätta allt för min kurator, och jag vet inte om jag är deprimerad men när jag läser om deprision stämmer de mesta med hur jag mår!! jag vill verkligen inte må såhär längre, vad ska jag göra?
orolig tjej

BUP svarar:
Hej,
Du har varit inne i en riktigt tung period länge och kämpar verkligen med hur du mår. Vad bra att du träffar en kurator på ungdomsmottagningen. Att tycka det känns svårt att berätta om de allra jobbigaste sakerna är du inte ensam om. Du skriver att du vill berätta för din kurator, men att modet sviker. Jag vet inte hur många gånger ni träffats, men jag vet att vissa saker kan kännas både svårare och enklare att komma in på ju fler gånger man ses. Det viktiga är att man faktiskt berättar!
Vi som jobbar på BUP och ungdomsmottagningar har stor erfarenhet av att träffa unga och vet att det kan kännas svårt att berätta om vissa saker. Kanske för att det kan kännas skamligt att må riktigt dåligt (fast det inte är det), eller av rädsla för att andra ska bli ledsna eller för att man själv ska bli det när man berättar. Hur det än är så är det lugnt. Vi är vana vid att det kommer fram för oss nya saker under tiden man träffas. Det är inget konstigt. Det viktiga är ju att viktiga saker kommer fram eftersom det är då som vi kan hjälpa till på bästa sätt.
Man behöver inte känna att man ska ha någon färdig berättelse att presentera. Det räcker med att säga att det finns något som du skulle vilja berätta om, men att det känns svårt. På så sätt får kuratorn en vink om att det finns fler saker att prata om och kan stötta dig i hur du ska kunna berätta. Att du är ensam i vetskapen om dina självmordstankar är inte bra. Du behöver stöd i det. Ett annat sätt är att visa kuratorn ditt brev hit eller skriva ner det viktigaste du vill säga och lämna över det när ni ses.
Jag skickar med några texter med mer information om depression och sömnsvårigheter som jag tror kan vara bra för dig att läsa. Där står om saker man kan göra på egen hand när man mår dåligt. Men framförallt, ta modet till dig och prata med din kurator så att du får rätt hjälp -gör det redan nästa gång ni ses!