Mår illa när jag ser eller ska äta mat
Tjej 15 år, det har gått snart 2 veckor och jag kan inte äta. jag mår illa när jag ser eller ska äta mat. jag försökte äta en hamburgare men efter några tuggor tog det stopp. jag sover bara, dag ut o dag in. jag känner mig helt slö och känner att de är jobbigt att gå för är så yr och trött. vad ska jag göra?
Osäker överviktig tjej

BUP svarar:
Tack för ditt brev.
Jag tänker att du behöver hjälp på en gång för att läkarundersöka dig och komma igång att äta normalt igen. Säkert är du påverkad av att du inte fått i dig näring på lång tid, men kanske finns det också andra anledningar till att du mår dåligt.
Eftersom du skriver till oss och undrar hur du ska göra kanske du inte har så mycket stöd i din närhet?
Det enklaste vore om du genast kunde berätta för dina föräldrar hur du mår, så att ni tillsammans kan ta kontakt med en vårdcentral för att läkarundersöka dig. Eftersom du är slö, yr och trött är det viktigt att du kommer iväg till en läkare snarast.
Om du inte vill/kan ta hjälp av dina föräldrar kan du få hjälp av skolkurator eller skolsyster. Eller så kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Det är kanske inte så viktigt vem du tar kontakt med först, utan bara att du får snabb hjälp till en läkarkontakt så du kan undersökas och få hjälp att börja äta igen..