Har kräkfobi och funderar på medicinering
Hej. Jag lider av väldigt stor kräkfobi. Har besökt bup och går nu hos en psykolog på mellanvården. Funderar lite på hur medicinering skulle fungera. Behöver jag åka till en bup "Byggnad" och prata med en läkare så får dom bestämma eller hur är det? Går inte ens till skolan just nu. Så grovt är det. Mvh.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår det som att du har börjat att gå i behandling hos psykolog och nu undrar om det skulle vara bra att även försöka med någon form av medicinering parallellt.
Mitt förslag är att du tar upp dina funderingar med din psykolog på mellanvården så kan ni gemensamt diskutera vad som skulle kunna vara bästa behandlingsupplägget. Hen kan då även förmedla kontakt med en läkare, för du har rätt i att det är en läkare som måste ta ställning till medicinering.
Förstår det som att det är svårt för dig att ta dig ut från hemmet just nu. Antagligen blir du ändå tvungen att ta dig till en "BUP- byggnad" för att träffa en läkare.
Det bästa är att fråga din psykolog om det finns något annat alternativ - det kan se lite olika ut beroende på mottagning.
Det är ett tufft jobb att bli av med kräkfobi, så det är bra att du tar hjälp och inte vill låta fobin styra ditt liv.