Berätta för mamma
Jag har i fyra, snart fem år varigt väldigt deprimerad. Jag har inget som helst intresse eller någon motivation för något längre. Jag har mina bra dagar då det känns som att jag aldrig ens mått dåligt, men sedan händer alltid något, något litet som gör mig så otroligt nerstämd att jag inte ser någon mening med att leva. Jag har inte officiellt fått någon diagnos än, då jag inte nämnt för någon att mitt psykiska mående är såhär hemskt. Jag har liksom ingen att prata med.
Min pappa och jag verkligen hatar varandra. Han mordhotar mig och misshandlar mig konstant (oftast psykiskt men även fysiskt ibland). Min mamma verkar inte riktigt bry sig om mig. Jag har pratat med en kurator om det men jag fick verkligen ingen hjälp som helst av henne.
År 2013 gick min depression så långt att jag började skada mig själv. Det hjälpte verkligen inte utan fick mig att må väldigt mycket sämre, men ändå kunde jag inte sluta. För ett halvår sedan slutade jag och jag har inte rört ett rakblad sedan dess (<3).
Det var då min mamma först började visa lite intresse för mig och jag började komma henne lite närmre. Nu funderar jag på att berätta allt för henne; om att jag mår såhär dåligt och att jag vill ha all hjälp jag kan få efter som att jag snart inte orkar mer.
Mitt problem är bara att jag inte vet hur jag ska berätta för henne? Jag vet inte ens om jag vågar, men jag känner liksom att jag /måste/ innan det blir vätte. Jag vill ju bara må bra...
N

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att du mått dåligt länge och jag tror liksom du att det skulle vara bra om du fick prata med någon om hur du har det. Ditt brev vittnar om en stor inneboende styrka, men alla behöver stöd från omgivningen. Du funderar över vilken hjälp och stöd som skulle vara bra för dig. Det låter som att du har behov av att prata både med någon professionell och med någon närstående om hur du mår och har det. Att du börjat känna dig närmare din mamma låter både fint och viktigt.
Det är klokt att tänka att du ska berätta. Du behöver stöd i allt det här tunga du är, och har varit i, länge. Har du och din mamma något som ni brukar göra tillsammans bara du och hon? Det brukar vara skönt att välja tillfälle när man vill berätta något viktigt.
Det viktiga är inte att du ska försöka välja ett perfekt tillfälle (sådana finns inte) utan att få en stund när man kan prata ostört om det är möjligt. Det kan vara en kväll när bara ni är hemma framför teven, eller om ni har något fik ni kan gå till, någon promenad ni kan ta, eller om ni två är och handlar?
Du verkar veta ungefär vad det är du vill säga. Att du inte mår bra och att du skulle vilja ha din mammas stöd i att få mer hjälp utifrån det.
Många kan tycka att det är skönt att skriva ner något som föräldern kan få läsa och som sedan går att prata om.
Är du orolig för hennes reaktion när du berättar? Vi kan ju aldrig veta hur någon annan kommer att reagera. Jag tror att det kan vara skönt att vara tydlig med att du önskar hennes stöd i hur du kan få mer hjälp och att det är något som du redan funderat över hur du skulle kunna få.
Att din pappa misshandlar dig fysiskt och psykiskt är olagligt och fel på alla sätt. Att leva med det påverkar dig naturligtvis avsevärt och du behöver hjälp att komma ur den situation du är i nu.
Om det var så att du tidigare berättade för en kurator om misshandeln är det oerhört att du inte fick någon hjälp. Jag vet inte mer än det korta du skriver om den tidigare kontakten med kuratorn, men det blir tydligt att den kontakten inte kändes stöttande.
Det är jätteviktigt att man känner förtroende för den man träffar, så att man vågar berätta om hur man har det. Annars är risken stor att man varken känner sig hjälpt eller att den som ska försöka hjälpa kan föreslå rätt saker.
Oavsett hur snacket med din mamma går så är det viktigt att du får kontakt med någon professionell. Jag tror att du skulle kunna få bra hjälp, antingen via skolans kurator, eller vända dig direkt till BUP eller ungdomsmottagning.
Dit kan du alltid ringa på egen hand. Är man missnöjd med någon man träffar så får man försöka att få prata någon annan.
Det viktiga är att inte ge upp hoppet om att det kan bli bra.