Kommer kuratorn göra en orosanmälan?
Om jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp (vet inte ens om det räknas dit) är 17 fyller snart 18 och om jag berättar för kuratorn kommer hon då göra en orosanmälan? Hon har gjort en tidigare pga att jag var typ självmordsbenägen såg ingen mening med livet men jag hade inga planer att ta mitt liv. Är  inte det längre eller känner så längre.
Det som hände var att jag vart tvingad ner på golvet och han var på mig och han började hålla på båda hade kläder på men han höll på ändå jag kände att han vart "upphetsad" och började flåsa och hålla på som om vi hade sex men som sagt vi hade kläder på. Det började med att han på skoj fällde mig på golvet och höll fast mig jag tog det som ett skoj i början men när mamma lämnade rummet så fortsatte hålla fast och gjorde det jag skrev.
Jag försökte ta mig därifrån men han höll fast mig så kunde inte ta mig därifrån jag skrek sluta gå av men han slutade inte tills han ville.Han har också rört mig på privata ställen före då jag också sa nej. Jag känner personen väl.
Det ända som går igenom mitt huvud varje dag sen det hände är det.
Kan inte se filmer som har någon sex scen i sig då tänker jag direkt på det även om vi inte hade det, då känns det som jag kommer kräkas. Så om jag berättar det här för min skolkurator kommer hon då göra en orosanmälan? Min mamma kommer inte tro mig om jag säger nått för hon känner han väldigt väl har varit i hop med han tidigare så vill inte att hon ska veta.
btw han bor inte i min stad längre utan långt bort och vill inte anmäla eller göra nått mot han.
Jag tänker inte säga nått om kuratorn kommer göra en orosanmälan.
...

BUP svarar:
Hej!
Du är osäker på om det var ett sexuellt övergrepp som du var utsatt för. På det svarar jag: ja, det var ett sexuellt övergrepp. Han gjorde något som du inte ville med din kropp trots att du tydligt försökte stoppa honom. Detta är en straffbar handling som har lång preskriptionstid. Du är dock tydlig med att du inte vill anmäla.
Som jag förstår av ditt brev, så vill du prata med någon om dina tankar och känslor efter övergreppet/övergreppen. Det låter mycket klokt - du ska inte behöva leva med äckelkänslor inför sex eller ha tankar som maler i huvudet.
Man behöver bearbeta och komma igenom sådana svåra upplevelser som övergrepp innebär, och samtal är ett mycket bra sätt. Anmälan brukar också fungera som hjälp för många, ett sätt att markera sina gränser och få upprättelse. Men du avgör själv vilken typ av hjälp du tror är bäst för dig.
Jag kan inte lova att kuratorn eller en annan person inte skulle göra en orosanmälan. Men en sådan anmälan har som syfte att skydda dig och hindra att det händer igen, men något sådant skydd verkar inte aktuellt nu.
Du skriver också att du snart fyller 18 år, och när du är myndig är det du själv som avgör om du behöver hjälp från socialtjänsten eller vill polisanmäla.
Du tänker att din mamma inte skulle tro dig om du berättade. Varför det? Vuxna vet att lek och skoj kan övergå till annat och att till synes trevliga personer plötsligt kan uppträda annorlunda. Du behöver mycket stöd och har du bra kontakt med din mamma i övrigt så tycker jag att du ska berätta för henne.
Så jag hoppas att du får bra stöd att komma igenom vad du varit med om på ett sätt som passar dig själv!