Vet inte hur jag ska ta mig ur detta
Hej, jag är en 16 årig tjej som ganska nyss kommit in i ett kompisgäng där de röker på mycket. Allt startade när jag började en ny klass på gymnasiet. Allt var bra och jag hade många vänner. Jag började umgås mer och mer med två av tjejerna från klassen och de fick mig prova vanlig cigg till en början. Efter ett tag undrade de om jag kunde hänga med dom efter skolan och bara hänga, vilket jag gjorde. När vi väl var hemma i en av tjejernas egna lägenhet insåg jag att vi inte alls bara skulle "hänga". Dom förklarade att vi skulle röka på. Jag tänkte inte på det så mycket då, jag bara höll med och gjorde som dom. Grupptryck antar jag. Jag var nybörjare och visste inte alls hur man gjorde och jag vågade inte fråga.
Vi började hänga mer och mer och vi rökte på nästan varje gång, både hasch och weed. Känslan att vara hög blev bara bättre och bättre och det började bli till ett behov. Alla känslor försvann för ett tag.
Men jag inser mer och mer hur fel det är, jag mår bara mer och mer dåligt efter varje gång. Det är skönt för stunden men det känns inte som man lever...
Min pojkvän och jag gjorde slut på grund av detta, han klarade inte av det. Jag tycker bara det känns som att mitt liv har gått från ordentligt till skit.. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta och jag vet att det aldrig kommer att lösa sig mellan mig och min pojkvän igen. Han har redan någon ny på gång.
/ förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag vet inte hur mycket du kan berätta för dina föräldrar och hur mycket stöd du kan få av dem. Om de kan hjälpa dig i en svår situation är det bra. Då tycker jag du ska berätta för dem hur du mår och dina svårigheter att sluta med drogerna.
Kanske blir det också extra svårt att sluta utifrån att du och din pojkvän gjort slut? Kanske var det detta som fick dig att förstå hur destruktivt drogmissbruk kan bli?
Jag tycker absolut att du nu ska söka hjälp. Du är motiverad att sluta men vet inte riktigt hur du ska göra.
Då är det bra att ha någon att prata med och det kan du få på en ungdomsmottagning där du bor eller skolkuratorn.
Drogrelaterade problem är ju inte helt ovanliga och jag tror du kan få bra hjälp både på en ungdomsmottagning och av din skolkurator.
Om du inte känner dig mogen för direkta samtal med en behandlare då kan du få stöd och hjälp genom att chatta anonymt på Tjejzonen.