Ska jag vara orolig för mitt beteende?
Hej bup!
jag har en fråga angående om jag ska ta mina "problem" på allvar. Jag har haft dåligt självförtroende 3 år tillbaka o även nu. det var i nian som det eskalerade ?? Jag åt mindre, tränade mer osv o gick ner i vikt. Men i somras blev jag jätte sjuk pga jag va nergången o de gjorde att jag åt mer för vi va utomlands vilket gav mig grov ångest. Nu i ettan så har jag korta dagar vissa är längre såklart. Men jag äter inte i skolan, dels för det inte är vegetariskt men också för jag slutar tidigt. Jag tränar när jag kommer hem o äter därefter men på de långa dagarna äter jag inte heller. Äter ibland inte på 10 timmar och det gör mig stolt. Jag blir stolt när jag hoppar över mål i skolan eller äter mindre. Blir även stolt när hag tränar hårt o äter nyttigt. Men ja jag har krav att jag måste äta o om jag äter pasta exempel så mår jag så in i dåligt o det ger Mig ångest. Men bort från det så lever jag med ångest varje dag o är väldigt "deprimerad" av mig för jag har ingen motivation till något. Allt är negativt o jag hade velat dö men vill så gärna kämpa men känner att det snart inte går längre för jag är så trött på allt. Orkar nt ha tankar i huvudet om hur dålig jag är eller om jag äter något så blir jag tjock. Även att jag får denna grova ångesten o stressen för ingenting gör inte det bättee.
Iallafall har en konstig koppling till mat o träning och har ångest o deppig. Har gjort test på nätet men de går inte att lita på. Sen känner jag att det kanske ska va såhär för att jag ska kunna lära mig att leva även om jag har självmordtankar. Men ja ska jag vara orolig för mitt beteende eller ej?
S

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du ska ta dina problem på allvar och det tycker jag.
Men jag undrar om du inte redan gör det? Du kämpar varje dag med din ångest och din depression och det låter som du länge försökt själv att må bättre genom att äta mindre och träna mer.
Som du märkt är detta inget som hjälper i längden, utan brukar snarare förvärra det hela. Kanske har ditt dåliga självförtroende någon koppling till din önskan att gå ner i vikt och vara vältränad?
Jag tycker att du ska vara orolig för ditt beteende, men också över att du mår så dåligt. När man mått dåligt så länge som du gjort brukar man nästa glömma hur det är att leva utan ångest och utan att vara deprimerad.
Du ska inte behöva lära dig att leva med självmordstankar utan du ska se till att du får hjälp att må bra igen!
Hoppas jag kunnat motivera dig att söka hjälp, för du har väldigt mycket att vinna på att söka hjälp för de problem du har.
Kan du tänka dig att prata med dina föräldrar och att ni tillsammans söker hjälp på BUP?
Du kan också börja prata om hur du mår med skolkurator eller på en ungdomsmottagning där du bor.
Det viktiga är att du börjar prata med någon och får hjälp, för det kan vara väldigt svårt att själv komma ur en ätstörningsproblematik och en depression.
Om du ännu inte känner dig riktigt beredd att söka hjälp kan du chatta anonymt på Tjejzonen och få stöd och förståelse för din situation.
Lycka till!