Min hjärna kan inte fullfölja en tanke
Hej BUP!
Jag har haft problem med att fokusera så länge jag kan minnas och alltid känt att min hjärna fungerar på ett annat sätt än mina vänners. Sättet jag tar till mig information, förstår instruktioner och tolkar "sociala signaler" (så som ögonkontakt, kroppsspråk, hur någon hintar på något i ett samtal osv.) stämmer inte alls överens med hur resten av världen gör det. Jag brukade tro att jag bara behövde försöka mer för att fokusera/att jag var lat och att det var mitt egna fel och att jag bara var lite blyg och pinsam av mig men efter att ha pratat med mina vänner med ADD och AST säger de alla att de ser sig själva i mig och de uppmanade mig att söka hjälp! Problemet är att jag redan har talat med min skolkurator om mina problem med att fokusera men hon avfärdade mig eftersom jag har höga betyg (som att det betyder att man inte kan ha ADD eller AST) och mina föräldrar gjorde detsamma.
Man kan tycka att problem är rätt harmlösa eftersom jag kan sitta still en hel lektion och jag har lyckats skaffa vänner men jag känner att de påverkar mig väldigt mycket. Ja, jag kan sitta still men jag kan fortfarande inte fokusera på något, inte ens saker jag tycker om! När det kommer till min fokus har jag testat allt från enorma hörselkåpor till att sitta i ett tomt rum med bara det jag vill fokusera på framför mig men jag lyckas fortfarande bli distraherad. Min hjärna kan inte fullfölja en tanke utan måste byta spår efter halva. Det blir ett problem både akademiskt och socialt då jag har fått ovanan att avsluta folks meningar och finner det svårt att fokusera på det folk säger för jag hör allt som händer i rummet på samma gång. Jag får också ohälsosamma vanor och fixeringar, tillexempel blev jag fixerad vid att jag har emetofobi (kräkfobi) och jag tvättade händerna på gränsen till maniskt och kunde inte äta utan att känna stor ångest vilket ledde till att jag under en period av mitt liv levde endast på olika drycker. Allt det här leder till extrem stress vilket i sin tur leder till att jag har skurit mig sedan jag var runt 10 år och jag har fått en rätt apatisk inställning till det mesta (depression?).
Mina frågor lyder:
Om jag kontaktar BUP, kommer de att ta mig på allvar? Mina problem är inte så grova som vissa andras och jag har hört att prio 1 alltid är skolan och den går (hittills) helt okej för mig?
Måste mina föräldrar bli inblandade? Jag hade föredragit om de inte behöver höra någonting.
Kan jag berätta för BUP-personal om mitt självskadebeteende utan att de kontaktar mina föräldrar?
Måste det startas utredningar eller kan jag på något sätt få hjälp utan det?
Jag ber om ursäkt för alla frågor och den långa texten!
Tack på förhand!
mvh Anna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. BUP kommer säkert ta dig på allvar. Det är vad du själv upplever och berättar som är det viktigaste. Naturligtvis kan du ha alla möjliga problem fast du har höga betyg.
Någon typ av utredning måste alltid göras. Men den kan vara olika omfattande. Dina föräldrar blir antagligen inblandade bl.a. därför att vid en utredning brukar BUP vilja veta en del om din barndom och hur dina föräldrar uppfattat dina problem.
Svårt att veta om dina föräldrar måste få reda på dina självskadeproblem. Det är en bedömningsfråga som avgörs från fall till fall. Det beror på din ålder och hur allvarliga dina problem är. Jag tror det är enklast att prata om detta med behandlaren. Vad kommer hen att berätta vidare och vad inte. Då kan du få reda på hur hen tänker.
Kanske måste du inte dölja att du självskadar dig? Självskada är ett sätt att hantera ångest på som många gör, men som inte riktigt avlägsnar orsakerna till ångesten.
Det brukar vara bra om man kan känna och få stöd från sina föräldrar när man ska försöka ändra sitt beteende. Det kan du bara få om de känner till att du självskadar dig.
Du hade många svåra frågor och de svar du fått är inte så säkra och exakta. Bäst är att du tar kontakt med BUP för att få hjälp med dina problem och att du då frågar det du undrar över. Fråga mycket.
Lycka till!