En hemsk händelse, mår sämre och sämre
Hej! Jag är en tjej som har varit med om en hemsk händelse,jag är även en tjej som är hos er, men jag har varit nära på att bi inlagd hos er en gång, men fick sån panik att jag valde ej det. Och nu ångrar jag det,för mår inte bättre. Mår lika dåligt,och jag gör vissa saker man inte ska göra,och jag känner nu att jag vill bli inlagd för jag behöver hjälp. Jag har inte kommit någon stans i detta. Och jag mår bara sämre och sämre. Förlorade min kurator som betydde allt för mig den 12 juni med. Han som vet om allt det som har hänt mig. Ingen annan,om allt. Jag saknar han med varje dag,för han var där för mig när jag inte orkade något mera,och nu går jag inte på den skolan mera som han är på. Det är jätte jobbigt att han inte kan hjälpa mig längre,och han vill med att jag ska ta eran hjälp. Men är en person som knte bara säger detta till vem som helst heller,jag tänker saker man inte ska tänka. Jag mår inte bra alls,helt enkelt. Och jag undrar om det är möjligt att kunna bli inlagd nu och få hjälp,så man kan komma vidare. För det är som min kurator sa sist jag hälsade på han. Jag är fast,jag mår inte bra. Och han sa,lyssna på mig. Ta hjälp nu innan det går för långt
/ EE

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte vad du har varit med om men förstår att det är något som fortsätter att plåga dig och som är svårt att lämna bakom sig och gå vidare från. Det du skriver får mig att tänka att du varit utsatt för någon sorts övergrepp eller kanske sett någon annan bli utsatt utan att kunna göra något åt det.
Hur man påverkas av övergrepp kan vara väldigt olika men den som har blivit utsatt mår ofta dåligt psykiskt. Man kan få svårt att sova, plågas av mardrömmar, få svårt att koncentrera sig i skolan, känna sig arg och få svårt att lita på andra, känna att livet är meningslöst. Det är också vanligt att man själv känner sig skyldig på något sätt.
Det finns en webbplats ungaboj.se som riktar sig till unga brottsoffer och där kan man läsa om vanliga reaktioner när man utsatts för brott och läsa andras berättelser. Man kan också ringa eller maila in frågor till Brottsofferjouren.
Den allra viktigaste för att ta sig igenom allt som ett övergrepp innebär, är att den som blivit utsatt får stöd av någon som står hen nära. Det kan vara en förälder eller någon nära vän eller släkting, helt enkelt någon man litar på och känner sig trygg med. Jag vet inte hur du har det hemma, det låter inte som att du anförtrott dig åt någon annan än din kurator. Ibland är man rädd att belasta sina föräldrar, ibland tror man inte att de ska förstå. Jag vet inte hur det är med dina föräldrar, ibland kan föräldrar vara till mer stöd än man vågar tro. Men det vet du nog bäst själv, om det är möjligt att få stöd av dem?
Din kurator har har du vågat lita på och han har kunnat stötta dig, jag förstår att det är en sorg att er kontakt har avslutats. Det är inte lätt att börja om och berätta om det som är smärtsamt, våga lita på att någon annan ska förstå dig. Man kan också vara rädd för att man inte ska komma ihåg precis vad som hände, att man ska uppleva smärtan igen och börja gråta eller bli överväldigad av svåra känslor. Men, du har också upplevt att det går att få hjälp och du vet att din kurator vill att du ska få mer hjälp och tänker att du behöver det.
Jag vet inte om du har vänt dig till en BUP mottagning förut och om du då träffade någon som du skulle kunna/vilja kontakta igen. Men, om du inte har någon kontakt, så tänker jag att du ska vända dig till närmaste BUP mottagning, du hittar adress och telefonnummer här på startsidan. Där kan du tillsammans med den du träffar, prata om vilken hjälp som skulle vara bäst för dig. Om det är att bli inlagd eller inte är något ni kan diskutera då.
Du behöver inte berätta om allt direkt, du kan ta det steg för steg när du känner att du kan lita på den du berättar för, du avgör själv i vilken takt det kan ske.