Vilsen
Jag har blivit våldtagen, jag har mardrömmar, ångest och jag vill dö. Jag vill inte anmäla eftersom att killen en gång va min pojkvän, den jag älskade. Min mamma är alkoholist och min låtsaspappa behandlar henne illa, inte ofta men någon gång per år. Min pappa jobbar utomlands och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har självmordstankar men jag vet att jag inte vill dö ändå, det finns så mycket i mitt liv som jag vill uppnå. Jag är vilsen och helt förstörd. Har pratat med skolan om min mammas alkohol problem och de har försökt att hjälpa men jag har tackat nej.
Liselotte

BUP svarar:
Hej!
Du har varit med om ett övergrepp och det är fruktansvärt smärtsamt. Att den som utsatte dig är en tidigare pojkvän komplicerar dina känslor. Det är inte ovanligt att det är just en person som man känner som är förövare. Det kan väcka många känslor. Det viktiga är att man får stöd i vad som hänt. Du skriver att din mamma är alkoholiserad och att din pappa arbetar utomlands. Jag vet inte mer om vilka personer du har omkring dig. Vet någon om vad du har varit med om?
Det är viktigt att du har någon att prata med om det som hänt. Att må mycket dåligt efter en våldtäkt är ju på många sätt en naturlig reaktion på en fruktansvärd händelse. Att du lider av ångest och mardrömmar, att du funderar över hur du ska orka är inga konstig reaktion. Men det är en reaktion som är mycket jobbig att vara i, som du behöver stöd i. Då tror jag också att den vilsenhet du just nu känner kommer minska. Det finns bra hjälp att få.
Man måste våga berätta för att få hjälp och man har rätt att tas på allvar. Om man har försökt berätta, men ändå inte fått hjälp, kan det ta emot att försöka igen. Tyvärr är inte alla alltid så bra på att lyssna, så det kan behövas flera försök.
Om det finns någon i din närhet som du känner förtroende för så berätta för den personen. Det kan till exempel vara en mor- eller farförälder, en kompis förälder, en lärare eller skolkuratorn. De kan hjälpa en att söka vidare hjälp, till exempel hjälp med att vända sig till BUP eller socialtjänsten. Du kan också själv ta kontakt med en BUP-mottagning om du vill. En våldtäkt kan kännas jobbig att berätta om, du behöver du inte gå in på detaljer. Nämn våldtäkten, berätta hur dåligt du mår och att du vill gå och prata med någon på BUP. På BUP har vi erfarenhet av att möta personer som blivit utsatta för sexuella övergrepp.
Om det känns svårt att berätta kan ett första steg vara att formulera sina tankar och funderingar genom att chatta anonymt med någon. Tjejzonen och Bris chattar med ungdomar.
Utöver den våldtäkt du varit med om lever du även med en mamma som dricker och med hennes sambo som kan vara våldsam. Det är en tuff situation i sig och är, som du vet. något man kan få stöd från socialtjänsten utifrån. Om du fick önska, vilken hjälp skulle vara bra för dig och din mamma? Du skriver att du tackat nej till den hjälp som skolan erbjudit. Var det på grund av att det inte kändes som rätt hjälp för dig eller blev du rädd för vad som skulle hända? Du känner kanske till det här uttrycket om att man vet vad man har, men inte vad man får. Den osäkerheten ska man inte underskatta, det är läskigt att ta hjälp och starta en förändring. Men det är också möjligt att prova igen. Att prata mer om vilket stöd som du skulle kunna få i din hemsituation. För den påverkar dig naturligtvis jättemycket.
Jag vet inte hur din relation till din pappa är. Om du upplever honom som en viktig person som du skulle kunna prata med om hur du har det. Det viktiga är att du inte är ensam med tyngden av våldtäkten och din mammas alkoholproblem. Som sagt, det finns stöd!