Gråter massor
För ca 6 månader sedan mådde jag väldigt dåligt, skar mig och var nog inte så långt ifrån att ta mitt liv. Det mesta berodde väl på mina föräldrars skilsmässa, mina "vänner" och skolstressen. Gick hos kurator och allt blev någorlunda ok. Under sommaren började jag må ganska bra och nu vet jag inte. Jag blir stressad väldigt enkelt. Senaste tiden har jag kunnat stressa, ibland inte ens det, och då jag kommer hem är jag så trött att jag bara brister ut i gråt. Jag gråter massor och jag vet inte ens vad det beror på! Jag har också märkt att då någon annan i min ålder är med och vi gör något jämför jag mig själv hela tiden med den andra. Jag tänker att den gör rätt, att den är mer omtyckt och kan mer. Jag trycker ner mig själv och anser att jag inte kan någonting alls. Ofta är det nog rätt så jobbigt. Vad ska jag göra?
Ella

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du beskriver väl just hur otydligt allt kan kännas när man mår dåligt. Du har genomgått en kris i och med dina föräldrars skilsmässa, mått jättedåligt, känt av en vändning under sommarlovet och sedan återigen börjat fundera över hur du egentligen mår. Det behöver inte finnas en mer tydlig anledning till hur vi mår än så. Det är naturligt att ens mående pendlar. Däremot kan det kännas alltför tungt att hantera sitt dåliga mående på egen hand. Det ska du inte behöva göra. Du befinner dig mitt i höstterminen och jag kan tänka mig att stressen från skolan påverkar dig en hel del. Håller du med?
Det du beskriver påminner om trötthet/utmattning. Att både vara lättpåverkad av stress och inte orka komma upp i tempo. Att tankarna känns röriga och att gråten kommer ofta. Precis så där det kan kännas när man upplever att energi saknas. Det är viktigt att ta på allvar eftersom det kan kännas hopplöst stundtals.
Jag tror att det är viktigt med återhämtning för dig. Du har haft ett tufft år. Med det menar jag inte att du löser dina bekymmer enkelt genom att sova, snarare att det är viktigt att tänka över vilka aktiviteter som är återhämtande för dig. Att du ska se till att göra saker du gillar, aktiviteter du kan slappna av i.
Detta i kombination med att jag tror att det skulle vara bra om du kan prata med någon om hur du har det. Så att du inte blir ensam med dina tankar och känslor. Tillsammans med någon kan man reda i hur det känns, vad som skulle vara bra och hur man ska komma dit. Du skriver att du tidigare gått till en kurator. Är det någon som du har möjlighet att ta kontakt med igen? Det kanske inte behöver bli jättemånga samtal, men att du får stöd i hur du ser på dig själv, samt den stress och den nedstämdhet jag tror påverkar dig. Jag tror att du skulle kunna få bra stöd på en ungdomsmottagning
En viktig grej att träna sig i kan vara hur man hanterar stress. Jag bifogar lite information om stress som du kan läsa. Snart kommer ett höstlov som förhoppningsvis ger dig en välbehövlig paus från skolarbetet. Ta hand om dig!