Hur länge måste jag gå på BUP?
hej! Jag är en 17 årig tjej som har haft problem med en ätstörning, ångest och nedstämdhet under det senaste året. Jag har en BUP kontakt sen i februari i år. Min fråga är hur länge jag faktiskt måste gå på BUP? Jag har haft det halvsvårt att hålla min vikt stabil men nu har jag verkligen bestämt mig för att det får räcka, jag orkar inte ha det såhär längre. Grejen är att jag inte tycker att samtalen med min behandlare ger mig särskilt mycket och mina föräldrar känner likadant om faniljesamtalen vi har ibland. Jag hade en del kontakt med både skolsköterskan och kuratorn i skolan innan allt bröt ut och blev kaos i vintras (det va skolsköterskan som skrev remiss till BUP) och nu har vi möte med BUP och skolan nästan en gång i månaden där skolsköterskan är med så hon är ganska insatt. Och jag tycker att samtalen jag hade med henne och kuratorn var mer givande (även om jag inte direkt tog åt mig av vad dom sa just då) det kanske har något att göra med deras utbildning inte vet jag.
Så jag undrar hur snart jag kan sluta på BUP? Jag förstår att jag kan behöva kolla min vikt ibland men det skulle väl skolsköterskan kunna kolla? Och när jag behöver prata om något kan jag ju ta det antingen med henne eller kuratorn? Får jag själv bestämma om jag vill bryta kontakten med BUP eller är det bup ellr mina föräldrar?
(Jag vet inte om det är relevant men har nu ett BMI på 18,67)
tacksam för svar eftersom att detta är så svårt att hitta svar på eller liknande fall på internet
--

BUP svarar:
Hej!
Din fråga om när en behandlingskontakt kan eller bör avslutas är rimlig. Däremot finns det inget enkelt svar.
Jag förstår det som att du har kämpat med din ätstörning under året och att du upplever att du behöver fortsatt stöd runt detta. Frågan är hur du bäst får det stödet. Det är viktigt att du känner dig hjälpt av de kontakter du har, men även att du tillfrisknat tillräckligt innan beslut om avslut tas.
Det gör du bäst tillsammans med de som känner till hur du mår nu och hur du haft det.
Alla patienter har rätt att ta del av planeringen av sin behandling och vara med och tycka till om den. Du är 17 år och därmed snart myndig, samtidigt har fortfarande dina föräldrar ansvar.
Jag tror att det kan vara klokt att prata med dina föräldrar om hur de tycker och tänker om vad som är hjälpsamt i kontakten på BUP, hur annat stöd skulle kunna se ut (skolsköterska? skolskurator?) och hur de ser på hur du mår just nu. Att de får höra hur du tänker.
Tillsammans kan ni sedan ta upp de här frågorna, precis som du gjort i mejlet hit, med den/de behandlare ni träffar på BUP.
Jag råder dig alltså att ta upp frågan så att din, dina föräldrars och din behandlares syn kommer fram. Så att du kan få mer koll på planeringen, och känna delaktighet i din behandling.