Trivs inte i min familj
Hej
Jag har aldrig känt mig älskad i min familj, det har varit en hel del bråk under hela mitt liv. Min syster har slagit mig (hon är tre år äldre än mig) och hotat mig med att hon ska döda mig. För några månader sedan fick hon diagnosen ADHD. Det har blivit bättre sedan dess. Ibland bråkar dem, men inte alls som förr. Dock känns det som att min pappa tycker att jag är värdelös. Han klagar på mig hela tiden, säger att jag inte klarar något, stt jag är lat och egoistisk. Min mamma bryr sig inte alls. Verkar som att hon är otrogen. Jag kan ju inte veta, men saker tyder på det. Hon har pratat med en man som hon säger att hon älskar, jag har sett sms där hon skrivit med en man och frågat när dem ska ses nästa gång.
Jag trivs verkligen inte i min familj. Det spelar ingen roll hur många gånger dem säger att dem älskar mig - jag tror dem inte. Och jag älskar inte dem heller. Jag känner mig oönskad här hemma, jag vill bara härifrån och börja om på nytt. Det känns inte som att vi är en familj, mer som ett gäng främlingar som bor i samma hus.
Jag vill inte bo här, mår så jävla dåligt av det.
Finns det något jag kan göra?

BUP svarar:
Hej!
Att ha det jobbigt i sin familj påverkar jättemycket hur man mår. Det är inte konstigt att du mår dåligt när det pågår konflikter och finns hemligheter, som att din mamma eventuellt träffar någon annan. Att känna sig som främlingar för varandra är tungt, alla behöver vi personer runt oss som vi kan känna stöd ifrån.
Det är inte ovanligt att familjer hamnar i svårigheter tillsammans. Det kan handla om konflikter mellan föräldrar och barn, mellan föräldrar eller att föräldrarna har det svårt i sin relation.
I ditt fall låter det viktigt att din syster får hjälp för ADHD, samtidigt påverkas hon säkerligen också av det familjeklimat som du känner och lider av. Det låter som att ni som familj även skulle behöva hjälp med det.
Det är inte okej att utsättas för hot och våld hemma. Ni behöver hjälp med hur ni har det tillsammans. Dels så att det inte leder till konflikter med våld, men även med hur ni pratar med varandra.
Du behöver stöd i upplevelsen av att du inte känner dig älskad, tänker jag. Hur kan du bli bekräftad i dina behov och sedd för den du är? Från båda dina föräldrar. Det låter som att de behöver hjälp med hur de kan vara föräldrar.
Det kan man få hjälp med via kommunen där man bor. Det brukar kallas för familjebehandlande insatser. Föräldrar kan ta kontakt själva. Jag vet inte om du tror att dina föräldrar skulle kunna tänka sig att göra det?
Eller så kan man få hjälp av någon annan vuxen att ta sådan hjälp. Kuratorn på skolan är en sådan person som man kan berätta om hur man har det hemma för och som kan hjälpa till med vilken hjälp som kunde vara bra.
Om det känns svårt att direkt berätta för en vuxen kan ett annat sätt vara att chatta anonymt med någon. På Bris kan man få stöd. De chattar med barn och ungdomar vissa tider. Läs mer på deras hemsida. Till Bris kan man även ringa.