Min sociala fobi tar över mitt liv
Hej, jag är en 16-årig tjej, jag har på bup fått diagnoserna depression och social fobi. Min sociala fobi tar över mitt liv helt och jag har varje dag självmordstankar. Vad ska jag göra?
999

BUP svarar:
Hej!
Du har alltså fått en diagnos på depression och social fobi . Har du bara fått diagnoserna, men ingen behandling på BUP- mottagningen?
Det är väldigt ovanligt att man ställer två så allvarliga diagnoser på BUP utan att samtidigt erbjuda behandling. Jag vet inte vad som har hänt i ditt fall. Men det jag kan säga är att du måste få behandling för dina svårigheter - i första hand på den mottagning där diagnoserna ställdes.
Om de själva av någon anledning inte kan erbjuda dig behandling måste de se till att du får remiss till en annan vårdgivare. Men man får aldrig lämna ett barn/ungdom med en diagnos utan att gå vidare till behandling.
Om det handlar om att du inte är nöjd med den hjälp du får, är det bäst att ta upp det med din nuvarande behandlare. Sånt händer och det går att lösa på olika sätt. Man kan kolla vad det är som du saknar. I vissa fall kan man komma fram till att det är bäst att byta behandlare eller kanske även mottagning. Som sagt, det går bra att diskutera sådana frågor.
Men en sak som inte går bra är att du inte får den hjälp du behöver. Social fobi och depression är svåra problem, men det finns goda behandlingsmetoder. Det kan vara ett tids- och tålamodskrävande arbete. Ibland kan man tycka att det går för långsamt. Ibland blir det två steg framåt ett steg bakåt. Det ligger i sakens natur.
Det är naturligtvis också oerhört viktigt att du pratar om dina självmordstankar på BUP. Sådana tankar kan komma och gå, men om du behöver akut hjälp finns möjlighet till det på BUP. Jag lägger till information om hur man kan söka akut hjälp.
Du kan också vända dig till Självmordslinjen för att få stöd och hjälp.
Men än en gång: tala så öppet du bara kan på BUP där du fick dina diagnoser!