Behöver nog hjälp
Hej! Jag har nu mått dåligt i över ett år. Jag är mobbad. Jag har skurit mig... Det kommer inte mycket blod, varje gång. Jag är typ aldrig glad. Kan jag ha en depression? Jag har ofta haft självmordstankar och jag är helt död inne. Jag änvänder falskt léende typ hela tiden. Jag orkar inte med livet, även om jag är bara 11 år. Jag gråter varje dag nu för tiden. Jag behöver nog hjälp, men ingen förstår mig... Ingen. Snälla hjälp mig!

BUP svarar:
Hej!
Förstår av ditt brev att du är en mycket ledsen kille. När man som du blir mobbad, är det i sig något som påverkar en på det sätt som du beskriver och gör att man känner att man inte orkar med livet.
Jag vet inte hur du har det utanför skolan. Hur har du det med dina föräldrar? Vet de något om hur du har det? Kan du berätta för dem vad är det som pågår? Du är 11 år och då behöver man i första hand få hjälp och stöd av sina föräldrar.
Jag vet att barn ibland är rädda för att föräldrarna inte kommer att förstå eller bara bli arga och oroliga. Ibland förstår föräldrar mer än man tror, men det finns också föräldrar som inte förmår att hjälpa sina barn så.
Om du känner att du inte vågar lita på att dina föräldrar kan stödja dig, så är det väldigt viktigt att du hittar någon annan vuxen som hjälper dig att komma ur din svåra situation.
Andra ungdomar som varit utsatta för att bli mobbade har berättat att det är jättesvårt att prata med någon, för att de har skämts och trott att det är något fel på dem (även fast man vet att vem som helst kan bli utsatt för mobbning).
Om du skulle våga att försöka lita på någon, så är nog det bästa att gå till skolsyster eller skolkuratorn. De brukar vara bra att prata med. Och även om det känns som om ingen förstår dig, så kanske någon kan förstå lite grann om du ger dem en chans. Det du går igenom behöver du hjälp med och det finns hjälp att få. Så försök att våga prata med någon, du kan få hjälp att få det lite lättare i livet.
Om det känns för svårt att prata skolkuratorn eller skolsköterskan kan du som ett första steg kunna gå in på nätet. Du kan kontakta BRIS och tala i telefon eller chatta där med någon som kan ge dig vidare råd och vägledning.