Börjar få tillbaka psykosen
Hej jag är en tjej på 16 år och har ADHD. I somras hände något hemskt och det är det värsta och jobbigaste jag har vart med om i hela mitt liv. Jag blev insjuknad i en psykos.
Allt började med efter att jag blev opererad, dom genom gick en kirurgisk mun operation på mig för att jag hade dubbla tand rader och under operationen blev jag sövd med narkos.
En dag före operationen så flyttade vi mitt i flytt kaoset kan man väl la säga. Vi flyttade till stan mitt i stan och här får du aldrig finna lugnet och hitta det. För att det är så lyhört så du hör alla människor på gatan och all trafik vilket jag inte är van vid jag är inte ifrån stan och är inte van vid miljön.
Under denna tiden så hände det så mycket skit i samhället och i media. Det slutade med att jag blev så rädd för allt och alla. Jag vågade inte gå ut, jag vågade inte sova själv, jag var besatt att ha sällskap hela tiden, jag gick runt med kniv i lägenheten, skadade mig själv, sov aldrig om nätterna satt uppe med kniven i soffan och var beredd om någon skulle bryta sig in och döda mig.
Jag kollade i nyckelhålet hela tiden för att jag koncentrerade mig på alla ljud jag hörde, för att i min värld kändes det som att det var någon som var ute efter mig och att jag var nästa offer som skulle bli mördad jag var så rädd.
Jag sov aldrig det slutade med att min hjärna kollapsade till slut det kändes som att jag var berusad för att jag var så utmattad och hade brist på sömn. Jag åt ingenting, hade ingen matlust vilket gjorde att jag rasade ner i vikt jag mådde psykiskt dåligt. Jag som aldrig har varit rädd för någonting, kände inte igen mig själv.
Jag har ju såklart kontakt med BUP och fick mediciner för det, allt vände och jag blev på bättringsvägen innan skolan började. Men det tar ett tag att återhämta sig efter detta kroppen är ganska utmattad såklart. Men nu har jag börjat och bli rädd igen vilket är psykiskt jobbigt, jag vill inte hamna där igen. Jag var misstänksam mot varje människa jag såg, varje bil som betedde sig konstigt, det kändes som någon skulle kidnappa mig och slänga in mig i bilen. Och att någon person som jag tyckte var läskig hade pistol eller något annat vapen på sig och ska attackera någonting av min närhet.
Och nu är jag där igen, rädd för detta som jag beskrev. Detta gör att jag inte kan leva ett normalt liv, det är psykiska störningar. Jag vågar inte gå själv till skolan tar bussen även om jag bor ganska nära skolan. Jag vågar inte gå ut jag isolerar mig.
För så fort jag har vart ute och att någon har sett mig så blir jag rädd och kollar i nyckelhålet, men när jag väl har stannat inne i några dagar blir jag lugn för då har ingen sett mig. Jag har även tappat matlusten nu igen. När jag blev insjuknad i psykosen så var jag rädd att någon skulle smita in genom portkoden in till lägenhets huset och stå utanför min dörr, men när jag väl hade intalat mig själv att det är inte någon som vill mig något så rasar allt igen. Det som jag har vart rädd för händer tyvärr i verkligheten..
Det är därför jag har en rädsla. Vad ska jag göra? Jag tycker att mediciner hjälper inte så mycket, inte min psykolog på BUP heller. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill inte ha det och leva såhär...
Mvh. F
En rädd tjej på 16 vintrar.

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver på ett väldigt fint och gripande sätt vad man kan uppleva om man får en psykotisk period eller episod. Du ser klart och tydligt att efter en period när du mådde bra börjar dina symtom komma tillbaka igen. Det är mycket plågsamt, det ligger i psykosens natur.
Du skriver att du har kontakt med en BUP- mottagning där du fick medicin. Men jag vet inte riktigt om denna kontakt pågår eller om du behöver återuppta kontakten. I så fall vill jag säga att du inte väntar utan omedelbart ringer själv eller ber dina föräldrar ringa. Om kontakten pågår så måste du omedelbart berätta att dina symtom kommit tillbaka. Berätta så öppet som du skriver i ditt mejl.
Jag förstår att du inte tycker att medicinen som du fått tidigare fortfarande hjälper och du tycker inte heller att du kan få tillräcklig hjälp av din tidigare (eller nuvarande) psykolog.
Men jag vill säga att om du berättar på BUP vad du upplever just nu, kan man ta ställning till en eventuell annan medicin eller dosering och man kan också diskutera på vilket sätt din tidigare psykolog (eller eventuellt en annan) kan vara till hjälp för dig i fortsättningen.
Allt detta kan man lugnt diskutera när ni funderar om din fortsatta behandlingsbehov.
Jag vill också tillägga att en psykisk sjukdom kan gå lite i vågor. Ett tillfälligt återfall kan komma och man kan bli bra igen med rätt behandling. Det kan vara kämpigt men ta upp allt du upplever på BUP.
Ni kommer att hitta ett sätt som hjälper dig att återfå den balans som du har uppnått av din tidigare behandlingsperiod.