Hur kan man fortfarande vilja leva?
Hur kan man fortfarande vilja leva, när din mamma ska alltid säga hur små dina problem är jämfört med hennes, dina syskon retar dig och slår dig, din bästa vän mobbar dig, nästan alla i din klass ignorerar dig, och när alla ska hata dig för vad du än säger?

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du har det riktigt tufft just nu - både i skolan och hemma. Det verkar som om det inte finns något utrymme för dig och dina tankar och känslor. Och att du blir ensam med att hantera flera svåra saker.
Det är tyvärr inte ovanligt att ojustheter förekommer i de flesta sammanhang då vi människor träffas och ska fungera i grupp. Det påverkar naturligtvis hur man mår och kan göra att man börjar nedvärdera sig själv. Då är man i extra stort behov av stöd från andra.
Du skriver att din mamma börjar prata om sina egna problem när du söker stöd från henne. Som förälder behöver man kunna lyssna på sitt barn, hjälpa till med problemlösning och lösa syskonkonflikter. Många föräldrar har tyvärr svårt med det.
När föräldrar har svårt med sådant kan de få hjälp så att det kan fungera bättre. Det är tungt att inte få det stöd man behöver från en förälder.
Jag tror att du skulle behöva hjälp med att få till en förändring, för att du ska kunna må bra. Så att du både kan få träffa någon som lyssnar till din upplevelse och som kan hjälpa till att hitta lösningar.
Ofta kan en vuxen se fler möjliga lösningar på svåra situationer. Det kan vara någon annan vuxen man litar på, en lärare, en fritidsledare, eller skolkuratorn.
Om det känns svårt att berätta för en vuxen, kan ett första steg vara att chatta anonymt med någon.
På TjejzonenKillfrågor och Bris kan man få stöd om man mår dåligt. De chattar med barn och unga vissa dagar och tider. Du ska inte behöva vara ensam i hur du har det.
Det finns bra stöd att få!