Är det sexuella övergrepp?
Hej
Jag vet inte om det här klassas som sexuellt övergrepp eller inte men det är något som får mig att må dåligt och jag blir inte klok på det...
Dom senaste 7-8 åren har jag känt ett obehag av att krama min egen pappa då han oftast liksom tryckte sin ni-vet-vad mot mig och kunde stå så och krama mig hur länge som helst samtidigt som jag fick panik inombords. Därför undviker jag att krama honom nu så gott det går. På senare år sen fick jag fler och fler opassande kommentarer tex när jag sminkade mig att jag såg sexig ut, att han "älskar när jag sminkar mig så" för jag ser så sexig ut då osv. Han kan ibland titta till mig som alla föräldrar gör då och då vad jag gör, men så kommer han ibland in i bardrummet när jag tex sminkar mig och rör mig på rumpan. Det blir värre ju äldre jag blir. Han har alltid så länge jag kan minnas varit väldigt öppen om sex osv men han tar själv upp det ämnet och berättar om saker som en dotter verkligen inte vill höra. Nästan alltid när mamma inte är där.
så, den där vivrigaste händelsen jag någonsin varit med om  (.........)
(stycket över får ni gärna censurera innan ni publicerar det så man inte känner igen min berättelse eftersom jag jag specifika detaljer, är lite nojig)
Berättade detta för min mamma kanske en vecka senare och hon verkade lite förbryllad men förklarade bort det.
Tycker det är så fruktansvärt obehagligt att känna att man måste kolla sig över axeln hela tiden och undvika sin egen pappa för man känner sig så äcklad och rädd för alla blickar och opassande kommentarer osv. Vet att han aldrig skulle gå "längre" men allt det här gör att jag känner mig så obekväm och otrygg. Är över 18 och vill inte polisanmäla något (vet inte om något av detta är ett brott ens) men vill veta från någon (er) som vet mer om sånt här, hur ser ni på detta? Känner mig så ensam och förvirrad samtidigt som jag skäms om tänker för mig själv att jag är överdramatisk och att "det där var väl inget"... Snälla hjälp mig förstå, mår uruselt över allt detta!!
Rbex

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag absolut inte tycker att du överdramatiserar utan att det tvärtom är viktigt att du tar det här på allvar.
Din pappas beteende är fullständigt oacceptabelt!
Blickar och opassande kommentarer och berättelser om sex när mamma inte är med är en sorts sexuella trakasserier - det går inte att bortförklara. Och när du berättar om din mammas reaktion när du berättar för henne, så tänker jag att hon faktiskt inte förmår skydda dig, utan att du snarast behöver hjälp av någon utanför familjen.
Det är så otroligt svårt när någon som ska vara ens stöd och trygghet i livet utsätter en för detta. Jag förstår att du känner dig ensam och förvirrad när hela tryggheten i hemmet och att ha föräldrar som man kan vända sig till, faktiskt inte finns just nu.
Jag tycker du ska vända dig till närmaste Ungdomsmottagning och berätta, så kan ni tillsammans diskutera hur du kan göra.
Om det känns svårt att gå dit så kan du - om du vill - börja med att ringa anonymt till Kvinnojouren och få råd och stöd där.
Så här ska du inte behöva ha det. Du behöver hjälp.