Rädd för återfall
Hej! Jag är ganska bra på att hjälpa mig själv.. Men nu någonstans påvägen efter all ångest, nedstämdhet och panikattacker och de störda tänket jag hade kring mat för ca tre år sedan fram tills i våras.. Känner mig stark, men saktidigt så svag, och jag börjar sakta falla tillbaka, även om jag vet att jag kan bättre, för långsiktigt är det inte bra, men jag orkar inte hålla mig där på toppen själv längre. Bryter ihop, och idag för första gången på länge ville jag kräkas upp allt jag ätit, hade så mycket ångest att jag var tvungen att gå från klassrummet och samla mig på skoltoaletten, känner ibland som varför finns jag, och allt blir bara alldeles för mycket att ha på axlarna själv.. Har inte ens jättenära relation till mina föräldrar, och vet inte vart jag ska vända mig, och jag vill verkligen inte falla tillbaka i dåliga bettenden, men dom kommer av sig själv, och jag känner mig bara så allmänt låg hela hela tiden.. Rörig fråga,. Och det enda svar jag vill ha är om jag är i ett sådant läge att jag får söka hjälp hos BUP och ha någon där att prata med? Som kan hjälpa, så jag slipper hamna där igen.
Evelina

BUP svarar:
Hej Evelina!
Du verkar vara en mycket viljestark och klok tjej som på egen hand kämpat dig genom rätt så svåra problem och svårigheter i ditt liv. Men ingen av oss klarar allt helt själv - eller om vi vänder på steken - alla vi kan ibland behöva stöd och hjälp av någon annan.
Jag kan tillägga, ingen av oss orkar att hålla sig på toppen hela tiden, det är en fullständig orealistisk ambition. Svackor finns i alla våras liv, det är bara naturligt och självklart.
Jag tycker att det också är starkt av dig att du inser att: - Nej, nu måste jag få stöd utifrån! Det finns ingen mening med att riskera att dina tidigare svårigheter tar fart igen med allt som det medför i lidande.
Jag föreslår att du först vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Behandlarna där är vana vid att stötta ungdomar med olika typer att problem.
Men självklart kan du också kontakta den BUP mottagning du tillhör och beskriva ditt hjälpbehov på samma sätt som du sammanfattade i ditt mejl till oss. I din ålder kan man själv ringa till BUP.
Vilket alternativ du än väljer är det avgörande att du inte drar dig för att ta steget.
Du behöver inte känna dig ensam med dina problem som börjar växa till något större än vad man rimligen kan klara av, hur klok och stark man i grunden än är.