Klarar inte av de mörka tankarna
Hej..
Är en 16 åring självmordsbenägen tjej som är väldigt nära slutet.  Jag vill verkligen få hjälp så därför går jag hos bup men har inte berättat för min psykolog att jag är självmordsbenägen för då kommer hon bara berätta det för min mamma och det är verkligen ingen bra idé för min mamma är ingen snäll person jag lovar,  så finns de nått sätt där ni kan undvika att berätta för föräldrarna. För jag klarar inte av dem mörka tankarna. Har haft dem ett bra tagnu ococh det blir värre och värre för varje dag och jag kommer snart att ge upp. Och jag vill verkligen inte leva på denna planet om det ska hålla på såhär för jag har en massa jävla rykten om att jag är en hora och ligger runt med alla. Får flere sms om dagen utav killar i mitt område som vill ha sex med mig och om jag säger nej så erbjuder dem pengar/cigg för att jag röker. Men jag är ingen hora men ingen lyssnar utan alla dömer mig efter mina rykten som inte ens stämmer och tack vare dem här ryktena har jag fått ett självskadebeteende som gör allt ännu värre. Har en massa skär sår på mina lår.. vet inte vad jag sska ta mig till längre.  Snälla hjälp mig är helt förvirrad och ledsen.?.
hjälp

BUP svarar:
Hej!
Du tänker mycket klokt runt hur du har det. Naturligtvis ska du ta upp dina mörka tankar med din psykolog. Utifrån det du skriver så förstår jag att det finns flera jobbiga omständigheter som försvårar din situation. Det är jättebra att du har kontakt med en psykolog. Nu gäller det att våga berätta om de svåraste sakerna. Vi som arbetar på BUP är vana vid att stötta vid självmordstankar och kan göra upp en plan tillsammans som tryggar.
Det är även viktigt att du berättar om de påtryckningar du får utstå från killar gällande sex. Ryktesspridning är mycket starka krafter och vi som träffar många ungdomar vet att det kan ha jättestor negativ inverkan på hur man mår. Jag tänker att du behöver stöd från din psykolog även i detta.
Sex kan för vissa kännas lite extra svårt att prata om med sin psykolog. Jag vet inte om du tänker så, men oavsett är det viktigt att du vet att vi är vana vid att prata om sexrelaterade problem. De rykten och påtryckningar du får utstå påverkar naturligtvis hur du mår och behöver därför pratas om i din behandling. Tillsammans är det enklare att komma på lösningar.
Nu till ditt kanske mest centrala problem: din rädsla för din mammas reaktion om hon får kännedom om dina självmordstankar. Först vill jag säga, att det låter som att du kommit till en punkt då du själv vet vad du behöver göra. Du orkar inte hantera din situation på egen hand utan vill berätta om dina mörkaste tankar. Gör det.
Ta upp ditt dilemma med din psykolog på samma sätt som du har presenterat det här. Att du har självmordstankar och att du samtidigt är rädd för vad din mamma ska göra om hon får veta.
Vad skrämmer dig mest när du tänker på hennes reaktion om hon får veta? Din psykolog känner till din situation och kan bedöma hur ni ska göra. Finns det någon annan vuxen i din närhet som skulle kunna vara ett stöd för dig i detta? Kanske för att vara med i samtal med din mamma, eller för att vara den du kan vända dig till när du mår som sämst.
Man bör söka akut hjälp om självmordstankarna tar så mycket av ens kraft och tid att man inte fungerar som man brukar i vardagen. Till exempel hemma, i skolan och tillsammans med kompisar.
Man bör också söka hjälp akut om man har försökt ta sitt liv tidigare och funderar på att försöka göra det igen. Prata med din psykolog om hur du kan göra när du mår som sämst och vilken akut hjälp som finns på det BUP där du bor.
Det finns även chattstöd via nätet på Självmordsupplysningen - där har du möjlighet att vara anonym.
Prata med din psykolog så snart som möjligt så att du får mer stöd i detta!