Så fort jag känner mig deprimerad går jag ner i vikt
Hej! Jag är 16 år och gör vad som helst för att gå upp i vikt, det är svårt att gå upp och tar lång tid men så fort jag känner mig deprimerad får jag ont i magen och blir inte alls hungrig vilket leder till att jag går ner i vikt som en bomb! På en natt nu i helgen gick jag ner 3 kilo och eftersom jag ligger på en gräns och redan är himla smal, så känner jag det och märker det genom att byxor blir större. Jag vet att jag har ätstörning och behöver hjälp hur man blir av med det så hur blir man av med ätstörning?
Emil

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga.
Kanske ska du först låta läkarundersöka dig för att utreda varför du får ont i magen och så lätt går ner i vikt. Det kan du göra på en vårdcentral.
Det är nog ganska vanligt att matlusten försvinner när man är deprimerad eller nedstämd, men händer det ofta är det bra att läkarundersöka sig och söka hjälp.
Eftersom du tänker att du har en ätstörning (och dessutom ofta känner dig deprimerad) tycker jag att du också ska söka hjälp på BUP där du bor.
Om du gjort en kroppslig undersökning innan är bara bra.
Ta hand om dig