Kär i en person
Hej, jag känner bara att jag måste på något sätt få skriva av mig och få ett svar på det här. Jo jag är ju en helt vanlig tjej som nu går i sjuan, rätt så ledsen inuti om jag måste säga det själv. Inte speciellt många kompisar har jag, är mest bara hemma och känner helt enkelt inte för att göra någonting alls längre. Jag är fast. Lever ständigt med en obekräftad depression och ett självskadsbeteende som absolut ingen vet om. Jag är olycklig. Ser bara mig själv som ett enda problem ful, tjock, misslyckad, äcklig, tråkig och helt värdelös. Jag har misslyckats med det mesta i mitt liv, i princip allting jag velat göra med mitt liv, det har bara blivit skit utav det. Och med allt det här och alla problemen, kaoset i mitt huvud och ständigt timmar jag gråter hela tiden, så jag har blivit kär i en tjej. Eller ja det är vad andra säger om det. Men nej jag har inte blivit kär i en tjej, jag har blivit kär i en person. Det är få som vet om detta och jag, jag bokstavligen hatar detta. För att hon, nej för att han, jag vet att det är aldrig så han har sett mig. Och jag är kär, jag är kär på riktigt. Jag har aldrig träffat honom. Men vi har pratat, vi har sett varandra, han har dragits med mig och mina problem sedan slutet utav sommaren. Och jag kan bara säga det, att jag vet att jag är en rätt jobbig person att dras med. Jag kan vara rätt självisk, även om jag inte vill det. Jag är verkligen glad att ha honom, det har faktiskt, jag har kommit en bit på vägen till den där "må okej" vägen igen. Även om jag ibland haft och har de stunderna då jag totalt kaosat och gjort det sämsta utav det. Skurit mig och totalt skitit i alla andra. Jag är en väldig svår person att förstå, det är det många har sakt. Jag är svår att fixa. Problemet med allt annat, om man lägger alla mina problem åt sidan och känslorna. Så har jag förstört det. Jag är dålig, jag är det. Vi bråkade i fredags, jag var ledsen, han var det. Sedan började allt snack om den där personen som han saknar så mycket och älskar och allting. Och jag ville så himla mycket bry mig, visa det och stötta och bara krama om. Men jag det sista jag vill, är att höra om den personen, allt som har med känslor han känner för den, och hur mycket bättre den är mig jag inser, och jag bara kan inte kan acceptera att det är inte mig han älskar. Jag är en dålig vän, en dålig vän som inte finns där och trots känslor och tårar inte finns där, utan bara tycker synd om mig själv. Jag ångrar så mycket att jag inte bara bet ihop och accepterade att det är som det är nu. Jag är fan självisk, jag är helt dum i huvudet. Att jag förlorat en person som jag mest i allt av hela världen älskar, för att JAG är så egoistisk och inte bara kunde funnits där, han har alltid funnits där, trots vad fan det än handlat om. Men jag bara jag vill inte höra om den personen för jag är helt enkelt bara avundsjuk och jag är kär. Jag allt jag bryr mig så mycket men gör tvärtemot. Jag tänker bara på mig själv. Jag är förstörd. Han är den som lyckats funnit mig, han har hjälpt mig så mycket på vägen. Och nu är jag ensam kvar. Jag har funderat på döden allt för länge, men jag är väl allt för jävla feg bara. Jag vill dö nu, jag vill verkligen det. Jag nästan jag tror inte ens jag bryr mig för i helvete inte om hur det påverkar andra. Jag vill dö, jag vill blöda, skrika gråta. Jag är trött. Utan honom vill jag inte leva detta, det är någonting jag inte klarar av. Jag är så kär i honom.
Vad fan ska jag göra nu?
En ensam tjej som helt enkelt blivit kär i en hen.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du ger en mycket levande beskrivning av de starka känslor du upplever just nu. Och så brukar det vara när man är kär och ännu mer när kärleken inte besvaras på så sätt som man önskar. Jag vill snabbt tillägga att det i det här sammanhanget spelar ingen som helst roll om kärleken gäller en han, en hon eller en hen.
Varför känslorna inte är besvarade så som man önskar, varför "den andra" kanske dras till någon tredje har så många olika varianter som antalet relationer - dvs oändligt. Att stå ut med att vara olycklig kär är också en erfarenhet som jag tror vi nästan alla människor på jorden är någon gång (inte sällan flera gånger) med om.
Jag ser dock något i ditt mejl som jag tycker är ett stort problem för dig. Du skriver väldigt fördömande om dig själv. Du verkar ha en mycket negativ självbild och du anklagar dig själv med att vara själviskt, dålig vän, etc. Du skriver i klartext att du misstänker att du har en "obekräftad depression" och därtill ett självskadebeteende.
Vet du jag skulle vilja börja på den ändan. Det blir nämligen svårt för dig att kunna bygga meningsfulla vänskap- och kärleksrelationer om du i grund och botten plågas av en sådan utpräglad negativ självuppfattning. Det kommer att leda till att du alltid kommer att söka förklaring till motgångar bara hos dig själv och därför blir det svårt för dig att få en helhetsuppfattning om hur saker och ting samspelar i olika relationer.
Det låter kanske lite för abstrakt. Min poäng är att jag tycker att du så att säga behöver reda ut din relation till dig själv - och jag tror att du behöver mer professionell hjälp med det. Nej, du ska inte dö, du ska leva! Det är kämpigt, du är uppenbarligen en tjej med mycket intensiva känslor. Att kunna uppleva starka, intensiva känslor kan vara en enorm tillgång för oss människor, men det kan också vara svårt att se till att de inte går över styr.
Jag rekommenderar med eftertryck att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där kan du diskutera ditt aktuella och just nu brinnande kärleksproblem. Men för att du ska få varaktig hjälp måste du vara öppen och ärlig med dina underliggande problem med dig själv, din benägenhet till självanklagelser, ditt självskadebeteende och långvariga nedstämdhet - om du nu tycker att det kan ligga något korn av sanning i min bedömning.